Wednesday, June 2, 2021

අනුරුද්ධ මහරහතන් වහන්සේ

 අනුරුද්ධ මහරහතන් වහන්සේ

තණමල්විල රාහුල හිමි

 



මෙයින් කල්ප ලක්ෂයකට පෙර, එනම් පදුමුත්තර බුදුරදුන් දවස එක් භික්ෂූන් වහන්සේ නමක් දිවැස් ඇති භික්ෂූන් අතර අගතනතුරක පිහිටුවන උතුම් අවස්ථාවක් දුටු එක් කුල පුත්‍රයෙක් ඒ උසස් තත්ත්වයට පත්වන්නට තමන්ට ද වාසනාව ලැබේවායි ප්‍රාර්ථනා කළේ ය.


ඉන් පසු අපරිමිත වූ ශ්‍රද්ධා සිතින් යුතුව බුදුන් වහන්සේ ප්‍රමුඛ අසීමිත සංඝරත්නයට දානය පිරිනැමුවේ ය. ඔහුගේ ප්‍රාර්ථනය දැනගත් පදුම බුදුරජාණන් වහන්සේ ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේගේ සමය තුළ ඒ ප්‍රාර්ථනය ඉටු වන බව දේශනා කළහ. ඉන් ඉක්බිතිව භික්ෂූන් වෙත එළඹුණු ඔහු දිවැස් ලැබීමට නම් කවර ආකාරයේ පින්කම් කළ යුතු දැයි විමසුවේ ය. දිවැස් ලැබීමට නම් පහන් පූජාව සිදු කළ යුතු බවට බුද්ධ දේශනාව විය.


පෙළදහම විමසන විට දිවැස්ලැබීමට පමණක් නොව ලස්සන ශරීර ඇතිවීමටත්, උසස් ප්‍රඥාවන්තයන් වීමටත්, අන් අය පි‍්‍රය කරන සුවඳවත් ශරීර ඇතිවීමටත්, ආලෝක පූජාවෙන් බෙහෙවින් ආනිසංශ ගෙන දෙයි. බුදුරදුන්ට පමණක් නොව විහාර මන්දිර , සංඝාවාස, සෑ මළු හා බෝ මළු සඳහා ආලෝක පූජාව සිදු කිරීම දුප්පත් ජනතාව සඳහා විදුලිය ලබාදීම ඉහත සඳහන් ආනිශංස ලබා ගැනීමට හේතු වේ.


මෙලෙස විවරණ ලැබ පින් දහම් කළ කුල පු‍්‍රත්‍රයා පදුමුත්තර බුදුරජාණන් වහන්සේ පිරිනිවන් පෑමෙන් පසු ධාතුන් වහන්සේ නිදන් කොට සෑදු සෑයට අපමණ පහන් පූජා සිදු කළේ ය. විවරණ ලද මෙම කුල කුමරු එක් කලෙක බරණැස අන්නහාරක නමින් ඉපිද සුමන නම් සිටුවරයා ළඟ සේවය කරමින් සිටියේය. එකල විශ්වයේ පහළව සිටි උපරිඨ නම් පසේ බුදුරජාණන් වහන්සේට තමාගේ ආහාර වේල දානයක් ලෙස පූජා කළේ ය. නිරෝධ සමාපත්තියෙන් නැගී සිටි පසේ බුදුවරුන්ට කළ මෙම පූජාව දිවැසින් දුටු දෙවියෝ තෙවරක් සාධුකාර පැවැත්වූහ.


අපමණ වස්තුව තිබූ තමන් සඳහා දෙවියන් කිසිදිනෙක සාධුකාර නොදුන් බවත්,අන්නහාරක සැදැහැයෙන් ආහාර වේල පිදීම නිසා සතුටු වු දෙවියන් සාධුකාර දුන් බවත් සුමන සිටුවරයාට පැහැදිලි විය. මෙම පින අනුමෝදන් වීමට සිතූ සුමන සිටුවරයා පසේ බුදුරදුන් වෙත ගොස් මෙම පින මා හට කෙසේ අනුමෝදන් විය හැකි දැයි විමසී ය. අන්නහාරකගේ අභිමතය පරිදි එක් පහනකින් තවත් පහන් දස දහස් ගණනක් දැල් වූ නමුත් මුල් පහනේ ආලෝකය අඩුනොවන්නාක් මෙන් කළ පින කාට අනුමෝදන් කලත් එය කළ තැනැත්තාට අඩුවක් නොවන බව පෙන්වා දෙමින්, පසුව කළ පින සුමන සිටුවරයාටද අනුමෝදන් කළහ.


කළ කුසලයේ ප්‍රතිවිපාකත්, පෙර කරන ලද පින් බල මහිමයත් හේතුකොටගෙන අන්නහාරකහට සිටුවරයා ගෙන් සහ රටේ රජතුමාගෙන් අපමණ වස්තු සම්පත් හිමිවිය.අපමණ සැප සම්පත් ලබා සසර සැරිසරා අප ගෞතම බුදුරදුන් දවස සුද්ධෝදන රජුගේ සොහොයුරු අමිතෝදන රජුගේ පුත් අනුරුද්ධ ලෙස උපත ලැබුවේ ය.


අපමණ සැප සම්පත් සහිතව ජීවත් වූ ඔහුට මහානාම නමින් සහෝදරයෙක්ද විය. ශාක්‍යවංශික නිවෙස්වලින් කුල කුමරුවන් සසුන්ගත වු හෙයින් මහානාම සහ අනුරුද්ධ යන දෙසොහොයුරන්ගෙන් කෙනෙකු පැවිදි වීමට අවශ්‍ය වූහ. ගිහිදිවියේ කටුකත්වයත්, ජීවිතයේ අස්ථිර ස්වභාවයත් දැන අනුරුද්ධ කුමරු භද්දිය, ආනන්ද, භගු, කිම්බිල, දේවදත්ත යන කුමාරවරුන්ද උපාලි නම් කරණවෑමියාද සමඟ පැවිදි වීමේ අදහසින් බුදුරදුන් වෙත පැමිණියහ. ශාක්‍යයන්ගේ මානය බිඳීම සඳහා බුදුරජාණන් වහන්සේ පළමුවෙන් උපාලි කරණවෑමියා පැවිදි කර සෙසු අය ලවා වැන්දවූහ. සසුන් ගතවූ අනුරුද්ධ හිමියන් සැරියුත් මහරහතන් වහන්ස්ගෙන් කමටහන්ගෙන චේතිය රටෙහි ප්‍රාචීනවංශ නම් උයනට ගොස් විදසුන් වැඩුවේ ය.


පසුව එහි වැඩම වූ බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරනු ලැබූ අරියවංශ දේශනාව ඇසීමෙන් අනතුරුව රහත්භාවයට පත්විය. පසුව බුදුරජාණන් වහන්සේ දිවැස් ලද ශ්‍රාවකයන් අතර අග තනතුර දී වදාළහ. සාමාන්‍ය නුවණ ඉක්මවමින්, අභිඤ්ඤාලාභීන් අතර දිබ්බ චක්ඛු ඤාණය හෙවත් දිවැස් ලැබීම යනුවෙන් හැඳින්වේ. මෙලොව පමණක් නොව භවත්‍රය පිළිබඳව දිවැසින් දැකීමේ හැකියාව මෙකී ඤාණයේ සුවිශේෂිතාවයයි.


බුද්ධ පරිනිර්වානයෙන් පසු පැවැත්වූ ප්‍රථම ධර්ම සංගායනාවේ දීි අංගුත්තර නිකාය ප්‍රගුණ කිරීමේ කාර්ය පැවරුණේ ද අනුරුද්ද මහරහතන් වහන්සේටය. ශාසනයේ අභිවෘද්ධිය විෂයයෙහි මහඟු සේවයක් සිදු කළ අනුරුද්ධ මහරහතන් වහන්සේ අවුරුදු එකසිය පනහක් ආයු විඳ පිරිනිවන් පෑ සේක.

කර්මයට අනුව විපාකය නියතයි


 කර්මයට අනුව විපාකය නියතයි

අතුරුගිරිය සදහම් පදනමේ

අනුශාසක

ගලිගමුවේ ඤාණදීප හිමි


" ‘මහණෙනි, චේතනාවක් පහළ කරලා යම් කර්මයක් රැස් කරාද, එහි විපාක නොවිඳා ප්‍රහාණය කරන ක්‍රමයක් බුදු ඇසින්වත් දකින්නේ නැහැ’ යි සඳහන් වෙනවා.'


බුදුන් වහන්සේ සාරා සංඛ්‍ය කල්ප ලක්ෂයක් පාරමී ධර්ම පරිපූර්ණ කළ ද, අවසාන මොහොතේ කාශ්‍යප බුදුන් වහන්සේගේ කාලයේ ගෞතම බෝසතාණන් වහන්සේගේ වදනින් සිදු වූ යම් අකුසලයක විපාකයක් බලවත් වූ බව සඳහන් වෙනවා. ඒ වන විට බුදුරජාණන් වහන්සේලා විසි තුන් නමකගෙන් විවරණ ලබා සාරාසංඛ්‍ය කල්ප ලක්ෂයක් දස පාරමී , පාරමී, උප පාරමී, පරමත්ථ පාරමී වශයෙන් සම්පූර්ණ වෙලා අවසානයට විවරණ ගන්න තිබෙන්නේ කාශ්‍යප බුදුරජාණන් වහන්සේගෙන්.


ඒ කාලයේ බෝසතාණන් වහන්සේ ජෝතිපාල මානවක නමින් බොහොම ධනවත්, කුලවත් උසස් පවුලක උපත ලබා සිටියා. ඒ කාලයේ තමන්ගේ යාළුවෙක් සිටියා, ඔහු වළං සාදා ජීවත්වන කුඹල් කරුවෙක්. ඔහුගේ නම ඝටීකාර. ඒ තැනැත්තා බොහොම සාධාරණව වළං සාදා ඒ මුදලින් මව් පියන් පෝෂණය කරමින් අහිංසක දිවි පෙවෙතක් ගත කළා. දවසක් මේ ඝටීකාර, බුදුන් වහන්සේගෙන් ධර්මය අසා පැහැදී ධර්මය අවබෝධයක්, වැටහීමක් ඇති වුණා. ඔහු කල්පනා කළේ, තම මිත්‍ර ජෝතිපාල ද කෙසේ හෝ බණ අසන්නට රැගෙන යා යුතු බව යි. ඒ නිසා ඔහු මෙසේ පැවසුවා. ‘යහළුව, ලොවුතුරා බුදු කෙනෙක් පහළවී සිටිනවා. අපි බණ අසන්න යමුදැ’යි විමසුවා. එසේ පවසද්දී බෝසතාණන් වහන්සේ වූ ජෝතිපාලගේ මුවින් පැවසුවේ ‘මුඩු මහණන්ගෙන් බණ අසා වැඩක් නැති’ බව යි. දෙවන වතාවටත් ඝටීකාර පැවසුවේ, නෑ මිත්‍රය, බුදු කෙනෙක් පහළ වෙලා. අපි බණ අසන්න යමු’යි යනුවෙනි. දෙවන වතාවටත් ජෝතිපාල පැවසුවේ ‘මුඩු මහණන්ගෙන් බණ අසා වැඩක් නැති බව යි.’ මේ මොහොතේ ඝටිකාර උපක්‍රමයක් යෙදුවා. අපි දිය නාන්න ගඟට යමු යැ’යි පැවසුවා. ඒ කාලයේ කුල භේදය දඹදිව බලවත් ව තිබුණා. උසස් කුලයේ පුද්ගලයෙක් ගඟට බැස දිය නාද්දී , පහත් කුලයක කෙනෙක් එදාට ගඟට බසින්නේ නැහැ. ඒ නිසා ජෝතිපාල මානවකයා දිය නා අවසන් වෙද්දී, ඝටීකාර ගං ඉවුරට වී කල්පනා කළා. ඔහුගේ වෑයම වුණේ, තම මිතුරා කෙසේ හෝ බණ අසන්න රැගෙන යා යුතු බව යි. දිය නා අවසන්ව ගොඩට පැමිණෙන, ජෝතිපාල මානවකයාගේ කෙස් වැටියෙන් ඝටීකාර අල්ලා ගත්තා. බණ අසන්න එනවද, නැද්දැ’යි ඔහු විමසුවා. එලෙස අසද්දී ජෝතිපාල මානවකයා මෙලෙස කල්පනා කළා. ඝටීකාර කුඹල් කරුවෙක්. ඔහු පහත් කුලයේ කෙනෙක්. මා වගේ උසස් කුලයක කෙනෙක්ගේ කෙස් වැටිය කවදාවත් මෙලෙස අල්ලන්නේ නැහැ. කවදාවත් නැතිව ඔහු, මට සැර කළා, කෙස් වැටියෙන් අල්ලා, බණ අසන්න යනවද? නැද්ද යනුවෙන් මට සැර කළා. එසේනම්, බණ කියන්නේ ඒකාන්තයෙන් ම බුදු කෙනෙක් වෙන්න ඇති. ඒ නිසා බණ අසන්න යමු යැ’යි එදා දෙදෙනාම කාශ්‍යප බුදුරදුන් හමුවට ගියා. බණ ඇසූ ජෝතිපාල මානවකයා එදා කාශ්‍යප බුදුන් වහන්සේ ළඟ පැවිදි වුණා. පැවිදි වී විසි හතර වන වරටත් විවරණ ලබා ගත්තා. ‘මහණෙනි, මේ මහා භද්‍ර කල්පයේ ඊළඟට ගෞතම නමින් සම්මා සම්බුදු පදවිය ලබන්නේ මේ උත්තමයන් වහන්සේ බව වදාළා.


එසේනම්, සංසාරයේ සාරා සංඛ්‍ය කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පුරා මේ කෙලෙස් සහිතව යන ගමනේ භයානකකම වදනින් වූ පුංචි වැරැද්ද, එනම්, ‘ඔය මුඩු මහණන්ගෙන් බණ අසා වැඩක් නැහැ’ කියන වදන පිට වුණා. මේ වදනින් සිදු වූ පාපී අකුසලය විපාකයක් ලෙස බුද්ධත්වයට පත්වෙන්න අවුරුදු හයක් අනේකවිධ දුක් පීඩා විඳිමින් දුෂ්කර ක්‍රියා කළා.


එසේනම්, මේ සියල්ල බුදුන් වහන්සේ ම බුද්ධත්වයට පත්ව වදාළා. ‘මහණෙනි, මේ පෙර කර්මයක්. සංසාරයේ රැස්කරගත් කර්ම විපාක, බුද්ධත්වය ලැබුවත්, පසු පස විපාක වශයෙන් පැමිණියා. එසේනම්, මේ සමාජයේ ජීවත්වන සාමාන්‍ය මිනිසුන් කරන, කියන , සිතන දේ, අපමණ අපරාධ කෙතරම් ද? මේවා සසරේ විඳිමින් යන බලවත් කර්මයන් ලෙස මිනිසුන් කෙතරම් රැස් කර ගන්නවාද? එහි විපාක ඔවුන්ට කෙතරම් කලක් විපාක වශයෙන් විඳින්නට ලැබෙයි’ ද?


බුදුරජාණන් වහන්සේ ධර්මයෙන් අහෝසි කර්ම පෙන්වා වදාළා. එය ඇතැම් මිනිසුන්ට එසේනම්, අප කරගත් කර්ම අහෝසි කරගන්නා ක්‍රමයක් ඇතැ’යි සිතෙන්නට පුළුවනි. ඇතැම් ආගම්වල පව් සමාකර ගන්නවා වගේ අහෝසි කරගන්න පුළුවන් කර්ම ස්වභාවයක් බුදුරජාණන් වහන්සේ දකින්නේ නැහැ. බුදුන් වහන්සේ පෙන්වනවා, ‘මහණෙනි, චේතනාවක් පහළ කරලා යම් කර්මයක් රැස් කරාද, එහි විපාක නොවිඳා ප්‍රහාණය කරන ක්‍රමයක් බුදු ඇසින්වත් දකින්නේ නැහැ’ යි සඳහන් වෙනවා.


යම් චේතනාවක් පහළ කර කර්මය රැස් කළොත් එහි විපාක තමන්ට කුමන ක්‍රමයකින් හෝ කැරකී, කැරැකී එනවාම යි. ඒ නිසා පින්වතුනි, අහෝසි කර්ම යනුවෙන් පෙන්වන්නේ ධර්මාවබෝධයත් සමඟ විපාක දෙන පරිසරයක් නැති වීම තුළ අහෝසිවන කොටසක්. ඒ යම්කිසි කෙනෙක් කෙසේ හෝ වීර්යයෙන් භාවනා කර සෝවාන් ඵලයට පත් වුණොත්, ඒ සමඟ ම අපායගාමී අකුසල් සියල්ල ම අහෝසි වෙනවා. ඒ නිසා ඒ උත්තමයා සතර අපායෙන් මිදෙනවා. එපමණක් නොවේ, සෝතාපන්න ඵලයට පත්වූ කෙනාට ආත්ම හතකින් විපාක දෙන යම්තාක් සසරේ කර්ම තිබුණා ද, ඒ සියල්ල අහෝසි වෙයි. එවිට සෝතාපන්න පුද්ගලයාගේ උපත උපරිම ආත්ම හතකට සීමා වෙද්දී ධර්මාවබෝධයත් සමඟ විපාක දෙන පරිසරය නොමැති වීම නිසා එතනින් එහාට විපාක දෙන්න තිබුණු සියලු කර්ම අහෝසි වෙයි.


ඊළඟට බුදුන් වහන්සේ පෙන්වා වදාළේ, කෙනෙක් මේ ජීවිතයේ වේගයෙන් වීර්යය වඩා සකදාගාමී ඵලයට පත් වුණොත්, කාම ලෝකයේ එක වතාවයි උපත ලබන්නේ. කාම ලෝකයේ එතනින් එහා විපාක දෙන කර්ම තිබුණ ද, ඒ සියල්ල අහෝසි වෙයි. ඊළඟට වීර්යය වඩා, භාවනා කළ කෙනෙක් අනාගාමී වුණොත්, එනම්, න – ආගාමී නොහොත් නැවත කාම ලෝකයට එන්නේ නැහැ’යි අර්ථය යි. අනාගාමී තත්ත්වයට පත්වන විට ම කාම ලෝකයේ විපාක දෙන කර්ම සියල්ල ම ඔහුට අහෝසි වෙලා යනවා. ඒ උත්තමයා ශුද්ධාවාස බඹලොව ඉපදී එහි පිරිනිවන් පානවා.


- ජම්මික ප්‍රබෝධනී වැලිකල

අප්පකසුත්තං


 

අප්පකසුත්තං  
117
සාවත්ථිනිදානං. එකමන්තං නිසින්නො ඛො රාජා පසෙනදි කොසලො භගවන්තං එතදවොච - ‘‘ඉධ මය්හං, භන්තෙ, රහොගතස්ස පටිසල්ලීනස්ස එවං චෙතසො පරිවිතක්කො උදපාදි - ‘අප්පකා තෙ සත්තා ලොකස්මිං යෙ උළාරෙ උළාරෙ භොගෙ ලභිත්වා න චෙව මජ්ජන්ති, න ච පමජ්ජන්ති, න ච කාමෙසු ගෙධං ආපජ්ජන්ති, න ච සත්තෙසු විප්පටිපජ්ජන්ති. අථ ඛො එතෙව බහුතරා සත්තා ලොකස්මිං යෙ උළාරෙ උළාරෙ භොගෙ ලභිත්වා මජ්ජන්ති චෙව පමජ්ජන්ති , ච කාමෙසු ච ගෙධං ආපජ්ජන්ති, සත්තෙසු ච විප්පටිපජ්ජන්තී’’’ති.
‘‘එවමෙතං, මහාරාජ, එවමෙතං, මහාරාජ! අප්පකා තෙ, මහාරාජ, සත්තා ලොකස්මිං, යෙ උළාරෙ උළාරෙ භොගෙ ලභිත්වා න චෙව මජ්ජන්ති, න ච පමජ්ජන්ති, න ච කාමෙසු ගෙධං ආපජ්ජන්ති, න ච සත්තෙසු විප්පටිපජ්ජන්ති. අථ ඛො එතෙව බහුතරා සත්තා ලොකස්මිං, යෙ උළාරෙ උළාරෙ භොගෙ ලභිත්වා මජ්ජන්ති චෙව පමජ්ජන්ති ච කාමෙසු ච ගෙධං ආපජ්ජන්ති, සත්තෙසු ච විප්පටිපජ්ජන්තී’’ති. ඉදමවොච...පෙ....
‘‘සාරත්තා කාමභොගෙසු, ගිද්ධා කාමෙසු මුච්ඡිතා;
අතිසාරං න බුජ්ඣන්ති, මිගා කූටංව ඔඩ්ඩිතං;
පච්ඡාසං කටුකං හොති, විපාකො හිස්ස පාපකො’’ති.

අප්පකා සූත්‍රය  
117
මා විසින් මෙසේ අසන ලදී. එක් කලෙක භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සැවැත් නුවර සමීපයෙහිවූ අනේපිඬු සිටාණන් විසින් කරවන ලද ජේතවනාරාමයෙහි වැඩවසන සේක එකල්හි පසේනදි කොසොල් රජතෙමේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ යම් තැනකද එතැනට පැමිණියේය. පැමිණ, වැඳ එකත් පසෙක හුන්නේය.
එකත්පසෙක හුන් පසේනදි කොසොල්රජ භාග්‍යවතුන් වහන්සේට මෙය කීයේය. “ස්වාමීනි, තනිව විවේකීව හුන් මට මේ විතර්‍කය පහළවිය. එනම්:- ‘මහත් මහත් භොග සම්පත් ලැබ මාන මදයෙන් මත් නොවන්නාවූද, පමා නොවන්නාවූද, කාමයන්හි ගිජු බවට නොපැමිනෙන්නාවූද, සතුන් කෙරෙහි වරදවා නොපිළිපදින්නාවූද සත්ත්‍වයෝ ලෝකයෙහි ඉතා ස්වල්ප දෙනෙක්ය. එහෙත් වැඩි කොටසක් සත්ත්‍වයෝ මහත් මහත් භෝග සම්පත් ලැබ මානාදී මදයෙන් මත් වෙති. පමාවෙති. කාමයන්හි ගිජුවෙති. සත්ත්‍වයන් කෙරෙහි වැරදිසේ පිළිපදිති.” යනුයි.
මහරජ, ඒ එසේය, මහරජ, ඒ එසේය. මහරජ, මහත් මහත් භොග සම්පත් ලැබ මත් නොවන්නාවූ, පමා නොවන්නාවූ, කාමයන්හි ගිජු නොවන්නාවූ, සත්ත්‍වයන් කෙරෙහි වරදවා නොපිළිපදින්නාවූ, සත්ත්‍වයෝ ලෝකයෙහි ඉතා ස්වල්ප දෙනෙක් වෙති. වැලිදු මහත් මහත් භෝග සම්පත් ලැබ යමෙක් මත්වෙත්ද, පමාවෙත්ද, කාමයන්හි ගිජුවෙත්ද, සතුන් කෙරෙහි වැරදි සේ පිළිපදිත්ද, මෙබඳු සත්ත්‍වයෝම ලෝකයේ බොහෝ වෙති.”
“කාම සම්පතෙහි ඇලුනාවූ, ගිජුවූ. කාමයන්හි මුළාවූ සත්ත්‍වයෝ තමන් කුශල සීමාව ඉක්මවා යන බව තේරුම් නොගනිති. මුවන්, වැද්දන් විසින් දමනලද උගුල තේරුම් නොගන්නාක් මෙනි. ඔවුන්ට පසුව කටුක දුක වෙයි. එහි විපාකයද ඒ කාන්තයෙන්ම දරුණුය.”

Tuesday, June 1, 2021

ශ්‍රද්ධාවේ බලය



ශ්‍රද්ධාවේ බලය

කරගොඩ උයන්ගොඩ

මෛත්‍රීමූර්ති මහා නා හිමි


චූල සුභද්‍රාව අනේපිඬුසිටුතුමාගේ ආදරවන්ත දියණියකි. අනේපිඬුසිටුතුමා සිටියත් නැතත් තම නිවසට වැඩම කරන මහා සංඝරත්නය වෙනුවෙන් ඉටුකළ යුතු සියලු කාර්ය යන් වගකීමකින් නොපිරිහෙලා ඉටුකළ තැනැත්තියක් ලෙස චූලසුභද්‍රාව මහා සංඝ රත්නය ඇතුළු සෑම දෙනාගේ ම ප්‍රශංසාවට ලක්වූහ. නිතිපතා බුදුරදුන්ගෙන් බණ ඇසූ ඇය ශ්‍රද්ධාවන්ත ය. ගුණගරුක ය.


අනේපිඬු සිටුතුමාගේ යහළුවෙකු වු උග්‍ර සිටුතුමා තම මිතුරා මුණගැසීම සඳහා සමහර අවස්ථාවල අනේපිඬු සිටුතුමාගේ නිවසට පැමිණෙයි. එසේ පැමිණෙන සෑම අවස්ථාවක ම උග්‍ර සිටුතුමා ඇතුළු පිරිසට අවශ්‍ය පහසුකම් හා සංග්‍රහ කටයුතු ඉටුකරලීමේ වගකීම පවරා තිබුණේ චූලසුභද්‍රාවට ය. චූලසුභද්‍රාව ද උග්‍ර සිටුවරයා ඇතුළු පිරිසට අවශ්‍ය සියලු පහසුකම් ඉතා හොඳින් ඉටුකරයි. සංග්‍රහ කටයුතු පමණක් නොව ඇයගේ කතාබහ ඇවතුම් පැවතුම් ඇතුළු සියල්ලම පි‍්‍රයශීලී ය. සුහදශීලී ය. ඇයගේ ප්‍රසාදජනක ඇවැතුම් පැවතුම් දුටු උග්‍ර සිටුවරයාට වැදගත් අදහසක් පහළ විය. එනම් තම පුත්‍රයාට විවාහයක් සඳහා සුදුසු ලේලියක් මේ දිනවල සොයන බවත් ඒ සඳහා මේ චූලසුභද්‍රාව ගැලපෙන හොඳ සහකාරියක් වනු ඇත යන හැඟීමය. මේ ගැන තම මිත්‍ර අනේපිඬු සිටුතුමාගෙන් අසන්නට තීරණය කර හවස විවේකීව කතාබහ කරමින් සිටින විට මේ ගැනද විමසී ය.


යහළුව, ඔබේ චූල සුභද්‍රාව හරිම හොඳ දියණියක්. කතාව හරිම සිත්කළුයි. ඇවැතුම් පැවැතුම් හරිම ප්‍රසන්නයි. ආගන්තුක සත්කාර අපට සුවදායකයි. මගේ පුතාට විවාහ කර දීමට ඇය සුදුසු බව මට සිතුණා. මේ ගැන ඔබ මොකද කියන්නේ ? අනේපිඬු සිටුතුමා දුන්නෙ හරි පුදුම උත්තරයකි. “බුදුහාමුදුරුවන්ගෙන් අහලා මිසක් ,මේ ගැන දැන්න මට උත්තරයක් දෙන්නට බැහැ” විවාහ යෝජනාවේ දී දියයුතුව තිබුණේ සිටු දේවියත්, දියණියත් යන දෙදෙනාගෙන් කැමැත්ත විමසා බලා කැමැත්ත ගැනීමකි. එහෙත්, මෙහිදී සිටුවරයා කීවේ බුදුහාමුදුරුවන්ගෙන් අසා කියන්නම් කියලා. මෙබඳු උත්තරයක් දුන්නේ ඇයි? උග්‍ර සිටුතුමා ඇතුළු ඒ සියලු දෙනාම නිඝණ්ඨ ආගම අදහන පිරිසක් බව අනේපිඩු සිටුතුමා දනියි. තම දුව තුනුරුවන් කෙරේ බලවත් ශ්‍රද්ධාවෙන් යුතු තැනැත්තියක්. වැරදිලාවත් විවාහ වී ගිය පසු ආගමික පසුබිම මත ප්‍රශ්න ඇති වුවහොත් එය විවාහ දිවියට පවා ප්‍රශ්නයක් විය හැකියි. මේ නිසා මේ ගැන බුදුරදුන්ගෙන් ම අසා තීරණයක් ගත යුතු යි කියා අනේපිඬු සිටුතුමා තීරණය කරයි. පසුවදා ජේතවනාරාමයට ගිය සිටුවරයා මේ කාරණය බුදුරදුන්ට දැන්වී ය. බුදුරජාණන් වහන්සේ ප්‍රකාශ කළේ කුමක් ද? සිටුවරය, ඒ යෝජනාව හොඳයි. එයට එකඟවන්න. ඒ අනුව ගෙදර අයටත් දන්වා ඒ අයගේ ද අනුමැතිය ඇතිව විවාහ මංගල්‍යය සිදුකර පිරිසත් සමඟ රජගහනුවර උග්‍ර සිටු නිවසයට ඇරලවී ය. ඒ සිටු නිවසේ දී විවාහ මංගල්‍ය උත්සවය උත්කර්ෂවත් අන්දමින් දින කිහිපයක් ම පැවැත්විණි. මේ උත්සවය අතරතුර යුග දිවියට පත් මේ දෙපළට ආශිර්වාද කිරීම පිණිස ඒ ආගමේ පූජක පිරිසක් පැමිණියහ. අපේ ආගමේ පුජක පිරිසක් පැමිණි සිටිනවා ඔබ දෙපළට ආශිර්වාද කරන්න. ඒ නිසා ඉස්සරහට එන්න කියා මාමාත් නැන්දනියත් චූල සුභද්‍රාවගෙන් ඉල්ලා සිටියහ. චූලසුභද්‍රාව එම ඉල්ලීම ප්‍රතික්ෂේප කළා ය. ඔබලාගේ ආගමේ පූජකයින් ලජ්ජා භය නැති පිරිසක්. මට ඒ අය ඉදිරියට එන්න බැහැ. නැන්දනිය කිහිප විටක්ම ඉල්ලීම කළ ද ඒ සෑම විටම අකැමැත්ත ප්‍රකාශ කළා ය.


තම අදහසට එකඟ නොවු නිසා කෝපයට පත් නැන්දණිය හොඳයි, අපේ පූජක පිරිස ලජ්ජා බය නැති පිරිසක් නම්, ඔබේ ඔය බුදුහාමුදුරුවන් හා ඒ භික්ෂූහු කෙබඳු අය ද කියා මට කියන්න. මෙයට පිළිතුරු ලෙස චූල සුභද්‍රාව පහත සඳහන් ගාථාව ඇතුළු ගාථා හතකින් භික්ෂූන් වහන්සේගේ ගුණය ප්‍රකාශ කළා ය.


සන්තින්ද්‍රියා සන්තමානසා සන්තං තෙසං ගතං ඨිතං

ඔක්ඛිත්ත චක්ඛු මිතභාණී තාදිසා, සමණා මම


මගේ ශ්‍රමණයන් වහන්සේලා සන්සුන් ඉඳුරන් ඇත්තෝය. සන්සුන් සිත් ඇත්තෝය. සන්සුන් ගමන් බිමන් ඇත්තෝය. බිමට හෙළූ නෙත් ඇත්තෝ ය. ප්‍රමාණවත්ව කථා කරන්නෝ ය. මේ ක්‍රමයට බුදුරදුන්ගේත්, මහා සංඝරත්නයේත් ගුණ ඇසූ සිටුවරයාත්, සිටුදේවියත් චූල සුභද්‍රාව කෙරෙහි පැහැදුනහ.


ඔබගේ ඔය ශ්‍රමණයන් වහන්සේලා අපට දැකගන්නට අවශ්‍යයි. පුළුවන්නම් හෙට මේ සිටුමාලිගයට වැඩම කරවන්න. අප දානය සූදානම් කරවන්නම්. චූල සුභද්‍රාව මේ අභියෝගයට මුහුණ දුන්නා ය. පිච්චමල් අට මිටක් කඩා ගෙන සිටුමාලිගයේ උඩුමහල් තලයට ගොස් බුදුරදුන් වැඩ සිටින දිසාවට හැරී පසඟ පිහිුටා වැඳ අත් දෙක නළලෙහි තබාගෙන බුදුරදුන් සිහිකොට “අනේ බුදුහාමුදුරුවනේ මා ඔබ වහන්සේගෙන් ඉතා ශ්‍රද්ධාවෙන් බණ ඇසු කෙනෙක්. ඒ බණ පිළිපැද්ද කෙනෙක්. මේ අත්දෙකෙන් ඔබ වහන්සේ ඇතුළු මහා සංඝ රත්නයට නිතිපතා දන් බෙදූ කෙනෙක්. අවශ්‍ය සත්කාර කළ කෙනෙක්. මගේ මේ ඉල්ලීමට ඔබ වහන්සේගේ කාරුණික බැල්ම යොමුවන සේක්වා යි තම ඉල්ලීම ප්‍රකාශකොට පිච්චමල් අට මිට උඩට විසි වීසි කළ බවත් ඒ පිච්චමල් අට මිට ජේතවනාරාමයෙහි බුදුරදුන් බණ දෙසමින් වැඩ සිටි ආසනය උඩින් වියනක් සේ සැකසුන බවත් අටුවාවන්හි සඳහන් ය.


මේ අවස්ථාවෙහි බුදුරදුන් ඉදිරිපිට බණ අසමින් සිටි අනේපිඬු සිටුතුමා බණ අවසන් වූ පසු බුදුරදුන් වෙත සමීපව “හෙට අපගේ නිවසට දානය සඳහා වඩින සේක්වා’යි ආරාධනා කළේ ය. සිටුවරය, හෙට දානය සඳහා ආරාධනාවක් මා විසින් බාරගෙන ඇත’ යනුවෙන් ප්‍රකාශ කළ විට කවුද ස්වාමීනි ආරාධනා කළේ, කිසිවෙකු ආරාධනා කරනු මම නො දුටුවෙමියි සිටුවරයා කී විට මට මේ ආරාධනාව කළේ ඔබගේ දුවණිය චූල සුභද්‍රාවයි කියා බුදුරදහු ප්‍රකාශ කළ හ. ඒකවෙන්න බැහැ බුදුහාමුදුරුවනේ, ඇය මේ දවස්වල රජගහනවුර ඇයගේ විවාහ මංගල උත්සවයේ යෙදිලයි ඉන්නෙ. එම කලබල අතර ඇය ඔබ වහන්සේට ආරාධනා කළේ කෙසේ ද? මේ අවස්ථාවේ බුදුරදහු පහත දැක්වෙන ගාථාව දේශනා කළහ.


දූරේ සන්තෝ පකාසෙන්ති හිමවන්තෝ’ව පබ්බතො

අසන්තෙන්ථ න දිස්සන්ති රත්තීං ඛිත්තා යථා සරා


සත්පුරුෂයා දුර සිටියත්, හිමාලය පර්වතය මෙන් මා ඉදිරිපිට සිටින්නාක් මෙන් ප්‍රකටව පෙනේ. රාත්‍රියෙහි විදින ලද ඊතලයක් මෙන් අසත්පුරුෂයා ළඟ සිටියත් නො පෙනෙනු ඇත.


පසුදින බුදුරදුන් ප්‍රමුඛ මහා සංඝරත්නය උග්‍ර සිටුමැදුරේ දනට වැඩියහ. බුදුරදුන් දෙසු දහම් අසා සිටුතුමා ඇතුළු බොහෝ දෙනා තෙරුවන් සරණ ගියහ. චූලසුභද්‍රාව නැදිමයිලන් සතුටු කිරීම සඳහා සිය ආගම වෙනස් නො කර සිටුපවුල ඇතුළු සැම දෙනාටම සෙතක් සැලසීමට සමත් සැදැහැවත් බෞද්ධ උපාසිකාවක ලෙස කටයුතු කිරීම අපට මහඟු ආදර්ශයක් වනු ඇත.

ආයුවඩ්ඪන කුමාරයා දිගාසිරි ලැබූ සැටි

 



ආයුවඩ්ඪන කුමාරයා දිගාසිරි ලැබූ සැටි

පොල්ගහවෙල

මහමෙව්නා භාවනා අසපුවේ

නිර්මාතෘ සහ අනුශාසක

කිරිබත්ගොඩ ඤාණානන්ද හිමි


"බ්‍රාහ්මණවරුනි, මම හතළිස් අට අවුරුද්දක් උග්‍ර වූ තපස් රැක තිබේ. දැන් මට මේ බ්‍රාහ්මණ පරම්පරාව පවතින්නට පරම්පරාව රැකෙන්නට දරුවෙකු බමුණු සමාජයට දායාද කිරීමේ ආශාවක් ඇත. එනිසා කවුරුන් හෝ මට ගවයන් සියයක්, මසුරන් සියයක්, මානාවිකාවක් දේ නම් මම මෙතෙක් කලක් පුරාවට කළ තපසේ අනුහස් ඔහුට අනුමෝදන් කරමි”.


අපට මේ ජීවිතයේ ලැබී තිබෙන සෑම යහපත් දෙයකට ම මුල් වී තිබෙන්නේ පිනයි. පින රැස් කරන පුද්ගලයා අනතුරුවලින් අතමිදේ. කරදරවලින් බේරෙන අතර යහපත උදා කර ගනු ඇත. පින නිසා මේ ජීවිතය සැලසෙන යහපත නම් පුදුමාකාර ය.


බුදුරදුන් දවස, දඹදිව දීඝලංඝික කියා එක්තරා නගරයක් විය. එහි වාසය කළ බ්‍රාහ්මණවරු දෙදෙනෙක් තාපස පැවිද්දෙන් පැවිදි වුණි. හතළිස් අට අවුරද්දක් තපස් රැක්කේ ය. ඔවුන් අතරින් එක් අයෙකු මෙසේ සිතුවේ ය. මේ බ්‍රාහ්මණ වංශය ලෝකයේ උතුම් වංශයක්. ශ්‍රේෂ්ඨ පරපුරක්. මම මේ ආකාරයෙන් තපස් රැකගෙන සිටියොත් මේ වංශය රැකෙන්නට මගෙන් උදව්වක් නො ලැබේ. ඒ නිසා මම දරුවෙකු මේ පරම්පරාවට ලබාදිය යුතු යැයි සිතා ඔහු බ්‍රාහ්මණ සමාජය මැදට ගොස් මෙසේ කියා සිටියේ ය.


”එම්බා බ්‍රාහ්මණවරුනි, මම හතළිස් අට අවුරුද්දක් උග්‍ර වූ තපස් රැක තිබේ. දැන් මට මේ බ්‍රාහ්මණ පරම්පරාව පවතින්නට පරම්පරාව රැකෙන්නට දරුවෙකු බමුණු සමාජයට දායාද කිරීමේ ආශාවක් ඇත. එනිසා කවුරුන් හෝ මට ගවයන් සියයක්, මසුරන් සියයක්, මානාවිකාවක් දේ නම් මම මෙතෙක් කලක් පුරාවට කළ තපසේ අනුහස් ඔහුට අනුමෝදන් කරමි”.


එයට බමුණු පිරිස් කැමැති වුණි. ඔහු සිතූ දේ ඔහුට ලැබුණි. ටික දිනකින් මේ පවුලට දරු සිඟිත්තෙක් එකතු විය. මේ බමුණා සමඟ තපස් කළ අනෙක් බමුණා දිනක් මොහු වාසය කරන ප්‍රදේශයට පැමිණි අතර එය විවාහ වූ බමුණාට ආරංචි විය.


”සොඳුරිය, මගේ යහළු බ්‍රාහ්මණතුමා අපගේ ගමට පැමිණ ඇත. අපි දරු සිඟිත්තාත් රැගෙන එතුමා බලන්න යමු” කතිකා කොට බමුණු දෙපළ තම පුතුත් රැගෙන තාපසතුමා බැහැ දකින්නට ගියහ. එසේ ගොස් දරුවා බැමිණිය අතට දී බමුණා වන්දනා කළේ ය. පසුව බැමිිණිය බමුණා අතට දරුවා දී වැන්දා ය. දෙදෙනා ම බොහෝ කලක් ජීවත් වේවා! කියා තාපසතුමා සෙත් පැතුවේ ය.


ඉන්පසු දෙදෙනා ම පොඩි දරුවාලවා තාපසතුමා වන්දනා කරවී ය. එහෙත් තාපසතුමා දරුවාට සෙත් නො පතා නිශ්ශබ්දව සිටියේ ය. ඒ ගැන බුමාණා විමසී ය.


”තාපසතුමනි, අප දෙදෙනා ම ඔබතුමාට වන්දනා කළ විට බොහෝ කල් ජීවත් වේවා කියා සෙත් පැතුවේ ය. නමුත් මේ දරු සිඟිත්තා ලවා ඔබතුමා වන්දනා කරනවිට ඔබතුමා මේ දරුවාට සෙත් නො පැතුවේ මන්ද?


ඔව් මිත්‍රය, මේ දරුවා සම්බන්ධයෙන් කිසියම් ප්‍රශ්නයක් තිබේ. මේ දරුවාගේ ආයුෂ අඩු ලෙසයි මට වැටහෙන්නේ?


”අනේ ස්වාමිනි, මේ දරුවාගේ ආයුෂ අඩු ද? ඔහු වසර කීයද අපත් සමඟ ජීවත් වෙන්නේ?”


”මිත්‍රය අවුරුදු ගණනක් කියන්න අපහසු යි. මට තේරෙන විට නම් දින හතකට වඩා මේ දරුවාට ආයුෂ නැත.”


”සිඟිත්තාගේ මවුපියන් හඬා වැටුණි. අනේ තාපසතුමනි, එසේ වන්නට හේතුව කුමක් ද? අපේ මේ දරුවා බේරා ගන්නට පිළිවෙතක් ඇත්තේ ම නැද්ද?”


”මිත්‍රයා, මෙයට හේතුව මට සොයන්න අපහසු යි. මෙයින් බේරෙන්න පිළිවෙලක් ගැන මට කීමටද නො තේරේ. නමුත් මම අසා තිබෙනවා ශ්‍රමණ භවත් ගෞතමයන් වහන්සේට වන්දනා කරගෙන බණ ඇසූ සක් දෙවිඳු මිනිස් ලොව බොහෝ ආයු ලබාගෙන යළි සක්දෙව් තනතුªරට ම පත්වූ බව. එනිසා ශ්‍රමණ ගෞතමයන් වහන්සේ නම් මේ කාරණය විසඳා දෙනු ඇත. ඒ නිසා මිත්‍රය, මේ අවස්ථාවේ බමුණු මාන්නය අතහැර මේ දරුවාත් රැගෙන උන්වහන්සේ වෙත යනු”


ඔහුගේ වචනය පිළිගත් මේ දෙදෙනා දරුවාත් රැගෙන බුදුරජාණන් වහන්සේ වෙත ගොස් භාග්‍යවතුන් වහන්සේට කිසිවක් නො පවසා මුලින් බමුණා වන්දනා කළේ ය. ඉන්පසු බමුණා දරුවා අතට ගෙන බැමිණිය වන්දනා කළා ය. දෙදෙනාට ම බුදුරජාණන් වහන්සේ බොහෝ කල් ජීවත් වේවා! යි සෙත් පැතූහ. අවසානයේ දෙදෙනාට දරු සිඟිත්තාලවා බුදුරජාණන් වහන්සේට වන්දනා කරවීය. ඒ වේලෙහි භාග්‍යවතුන් වහන්සේ නිශ්ශබ්ද වුණි.


බමුණු ජෝඩුව මහා කනගාටුවෙන් මූණට මූණ බලා ගත්හ. “අනේ ස්වාමිනි, අපට සෙත් පැතූ අයුරින් අපේ මේ සිඟිති දරුවාට සෙත් පතන සේක්වා”.


”පින්වත, මේ දරුවාට ආයුෂ ඇත්තේ තව සත් දිනයි. සසරේ වෛර බැඳගත් අවරුද්ධක නම් ඇති යක්ෂයෙක් තව දිනක් ඇතුළත මේ දරුවා බිලි ගැනීමට නියමිත ය. දරුවාගේ ජීවිතයට ඇති අනතුර මෙය යි”.


බමුණු දෙපළ විලාප දෙමින් හඬන්නට විය. “අනේ ස්වාමිනි, අප බොහෝ බලාපොරොත්තු තබා ගෙන මේ දරු සිඟිත්තා හදා වඩා ගත්තේ. අනේ ඒ යක්ෂ උපද්‍රවයෙන් අපේ දරුවා බේරා දෙන සේක්වා!”


”එසේනම් පින්වත්ත, ඔබ නිවසේ මණ්ඩපයක් තනවා එහි ආසන පිළිවෙළ කර මාගේ ශ්‍රාවක පුත්‍රයින් ඔබේ නිවසට වඩමවා මා විසින් ලෝකයාට හිතසුව පිණිස දේශනා කළ සූත්‍ර දේශනා සතියක් පුරා සජ්ඣායනා කරවන්න. ඒ තුළින් රැස්වෙන පිනෙන් මේ සිඟිත්තාට ආරක්ෂාව සැලසෙනවා ඒකාන්ත ය.


බ්‍රාහ්මණ දෙපළ තම නිවසේ මණ්ඩපයක් තනවා මහා සංඝරත්නය වඩමවා සත් දිනක් පුරා ඒ නිවසේ උතුම් සූත්‍ර දේශනා පිරිත් වශයෙන් සජ්ඣායනා කරවූහ. දින ගෙවී යද්දී අවසාන දිනයේ දී බුදුරජාණන් වහන්සේ වැඩම කළ සේක. අනන්ත බුද්ධානුභාවය නිසාවෙන් සියලු සක්වළ දෙවියොත් එහි පැමිණියෝ ය.


මේ අතරේ අවරුද්ධක යක්ෂයා තම බිල්ල ගැනීමේ අදහසින් පැමිණෙන විට දොළොස් යොදුනක් දුරදී ම බුද්ධානුභාවය නිසා ඒ නිවසට ළං වීමට නො හැකි විය. මහානුභාව සම්පන්න භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දකින විට ඔහුට බිය හට ගත්තේ ය. දින හතක් ඇතුළත දරුවා බිලි ගැනීමට යක්ෂයාට අවසර තිබුණි.


”මම කෙසේද අර නර පැටියාව බිලි ගන්නේ? ලෝකනාථ වූ මහේශාක්‍ය මහානුභාවසම්පන්න වූ ශාස්තෘන් වහන්සේ ළඟයි නර පැටියා සිටින්නේ. බිලි ගන්නවා තබා මට ළං වීමටවත් පිළිවෙළක් නැත. මට ළංවෙන්න බැරි ආකාරයට මොවුන් පින් රැස් කර ඇත. අද පමණයි දරුවා බිලි ගැනීමට ඇති එක ම දවස. ඒ නිසා මේ බිල්ල මම අත හරිනවා. යැයි සිතු යක්ෂයා යන්න ගියේ ය. අටවෙනි දිනයේ උදෑසන බුද්ධ ප්‍රමුඛ මහා සංඝ රත්නයට ඒ නිවසේ දන් පැන් පූජා කළේ ය. අනතුරව දරු සිඟිත්තාලවා බුදුරජාණන් වහන්සේ වන්දනා කරවී ය.


පින්වත් දරුව, ඔබට දිගාසිරි ලැබේවා! අවුරුදු එකසිය විස්සක් ඔබ දිගාසිරි විඳිනු ඇත.”


ඉන්පසු මේ දරුවා ආයුවඩ්ඪන කුමාරයා නමින් ප්‍රසිද්ධ විය. ඔවුන් සියලු දෙනා ඉතා ශ්‍රද්ධාවෙන් තෙරුවන් සරණ ගියේ ය. ධර්මාවබෝධ කළහ. මේ සිදුවීම ගැන භික්ෂූන් වහන්සේ අතරේ කතාබහක් ඇතිවුණි. ඒ මොහොතේ බුදුරජාණන් වහන්සේ මධුර ස්වරයෙන් මෙම ගාථා රත්නය වදාළ සේක.


අභිවාදන සීලිස්ස

නිච්චං වද්ධාපචායිනෝ

චත්තාරෝ ධම්මා වඩ්ඪන්ති

ආයු වණ්ණෝ සුඛං බලං


සිල්වත් උතුමන්ට වන්දනා කරනවා නම්, ගුණයෙන් නුවණින් යුතු වැඩි හිටියන්ට නිතර සලකනවා නම්, ඔහුතුළ ආයුෂ, වර්ණය, සැප, බලය යන ගුණ හතරම වැඩෙන්නේ ය.


එනිසා ලැබුණ මේ මිනිසත් බව කොයි මොහොතේ අත හැරීමට සිදුවේදැයි නොදනිමු. ඇතැම් අය මිල මුදලින් ආඩම්බර වෙති. උගත්කමෙන් ආඩම්බර වෙති. බලයෙන් සමාජ තත්ත්වයෙන් ආඩම්බර වෙති. සිල්වතුන් දුටුවත් නො සලකා හරිති. ගරුසරු නො කරති. එ නිසාම සිල්වත්, ගුණවත් උතුමන්ට වන්දනා කිරීමෙන් රැස්වෙන පින ඔවුන් අහිමි කර ගනිති. ඉන්ද්‍රිය සංවරය, කය, වචනය හික්මවා ගත්, අකුසලයේ නො යෙදුනු, ඊර්ෂ්‍යා නො කරන, කුහක දුෂ්ඨ ගති නො මැතිව උතුම් ගුණ දරාගෙන සිටින සිල්වත් ගුණවත් උතුමෝ වැඩ සිටිති. ඒ උතුම් ගුණයන් සිහිකොට සියලු උතුමන්ට වන්දනා කරනවානම්, ඒ තුළින් රැස්වෙන පින ද මහත්ඵල මහානිශංස වන්නේ ය.


- නයනා නිල්මිණි

Sathi pattana




නුවණ දියුණු වීමට...

අම්බලන්ගොඩ, කහව ගල්දූව

ගුණවර්ධන යෝගාශ්‍රමයේ

ශ්‍රී කල්‍යාණි යෝගාශ්‍රමයේ

මහා ලේඛකාධිකාරී කම්මට්ඨානාචාර්ය

ත්‍රිපිටකාචාර්ය, ත්‍රිපිටක විශාරද

කහගොල්ලේ සෝමවංශ හිමි


සතිපට්ඨාන සූත්‍ර දේශනාවේ භාවනා කර්මස්ථාන විසි එකක් පෙර ලිපි මඟින් සඳහන් වුණා. කායානුපස්සනාවේ භාවනා ක්‍රම දාහතරක් තිබෙන බව සඳහන් කළ හෙයින් ආනාපාන සති භාවනාවත්, ඉරියාපත භාවනාවත්, චතු සම්පජඤ්ඤ භාවනාවත් පිළිබඳ ව හැඳින්වීමක් කළා. මේ භාවනා ක්‍රම පිළිබඳ ව දැන කියා ගැනීම කොයි කාගෙත් ගුණ දියුණුවට අවශ්‍ය කරන කාරණාවක්.


ආනාපාන සති භාවනාව, ඉගෙන ගන්නා දරුවන්ට බොහොම හොඳ ක්‍රමයක්. හොඳට පාඩම් හිටිනවා. නුවණ හොඳට වැඩෙනවා. සිහි කල්පනාව හොඳින් දියුණු වෙනවා. ඒ නිසා කවුරුත් පාන්දර නැඟිට ආශ්වාස ප්‍රශ්වාස දෙකෙහි සිත පිහිටුවා විනාඩි පහක් හෝ දහයක් කාලය ගත කළොත් හරිම වටිනවා. බුදුරජාණන් වහන්සේ බෝධි සම්භාර පුරන කාලයේ බහුලව ම භාවනාවට ගත්තේ ආනාපාන සතිය යි. ඒ නිසා බෝසත් දරුවාට කුඩා කාලයේ දී ම සී සාන දවසේ ධ්‍යාන උපදවා ගන්නට වාසනා සම්පත් උදා වුණා. බුද්ධගයාවේ ජය ශ්‍රී මහා බෝධීන් වහන්සේ ළඟට වැඩම කළ මහ බෝසතාණන් වහන්සේ නැඟෙනහිර බලා වාඩිවී ආනාපාන සති භාවනාව පටන් ගත්තා.


ආනාපාන සතිය සමඟ ම ඉරියාපත මනසිකාරය , චතු සම්පජඤ්ඤාය( පෙර ලිපි මඟින් සඳහන් වුණා) බොහොම අගේ ඇති ව දියුණු කළා. හැම ඉරියව්වක් ම සිහි නුවණින් දියුණු කළා. ඒ වගේම හැම ඉරියව්වක් ම සිහි කල්පනාවෙන් කටයුතු කරන්නට යෙදුණා. දන් වැළදීමේ පටන් සෑම දෙයක් ම සිහි කල්පනාවෙන් කළ යුතු යි. එවිට සති, සමාධි, ඥාන දියුණුවෙන් ‘පටිච්ච සමුප්පාදය’ ගැඹුරු තැනට වැටෙයි. ‘පටිච්ච සමුප්පාදය’ අනිත්‍ය දුක්ඛ අනාත්ම වශයෙන් මෙනෙහි කළ විට ලොවුතුරා බුද්ධත්වයට පත් වුණා.


බුදුරජාණන් වහන්සේ අවබෝධ කළ ධර්මය භාවිත කළ ක්‍රමය එලෙසම දේශනා කර තිබෙනවා. සතිපට්ඨාන සූත්‍රය දේශනා කළේ බුදුරජාණන් වහන්සේ බෝධි සම්භාර පුරන සමයේ භාවිත කළ නිස යි. එමෙන් ම අතීත බුදුරජාණන් වහන්සේලා ද භාවිත කළා. කායගතාසතිය හෙවත් ‘පටිකූල මනසිකාරය’ පිළිබඳ ව පෙර ලිපි මඟින් සඳහන් කළ බැවින් කාටත් හසල දැනුමක් තිබිය යුතුයි. මේ ශරීරය පිළිබඳ ව ඇති අස්ථිර බව, පිළිකුල් බව හොඳට වටහා ගන්න පුළුවනි.


දැන් බලන්න, කෙනෙක් මිය ගිය විට දවසක් දෙකක් ඹෟෂධ නොගල්වා තබා ගන්න පුළුවනි. ඊට වැඩි දවසක් කෙසේවත් තබාගන්න බැහැ, දුගඳ හමනවා. එවැනි ශරීරයක් අපට තිබෙන්නේ. ආශ්වාස, ප්‍රශ්වාස තිබෙන නිසා මේ සිරුර නරක් නොවී තිබෙනවා. ආශ්වාස ප්‍රශ්වාස නැති විට මේ ශරීරය කුණු වෙනවා. ඒ අසලින් යමෙක් ගමන් කරන්නේ නාසය වසා ගෙනයි. මේ ගැන වටහා ගෙන ‘පටිකූල මනසිකාරය’ නොහොත් කායගතාසතිය නමැති පිළිකුල හොඳින් මෙනෙහි කරන්න. එවිට නුවණ හොඳින් දියුණු වෙයි. දන් දීමෙන් පමණක් සෑහීමට පත්වන්න එපා. එය හොඳටම මදි. බුද්ධ පූජා , වන්දනා මාන වලින් පමණක් සෑහීමට පත්වන්නට එපා. එයත් ප්‍රමාණවත් නැහැ. පන්සිල්, අටසිල් රකිමින්, බණ අසා භාවනාවත් කළ යුතු යි. එවිට දාන, ශීල, භාවනා පින්කම් තුනම සම්පූර්ණ යි.


එවිට ශීල, සමාධි, ප්‍රඥා ගුණ වැඩී බෝධි පාක්ෂික ධර්ම තිස් හතක් සම්පූර්ණ වෙනවා. එය යි වැදගත් ම කාරණය. බෝධි පාක්ෂික ධර්ම තිස්හතක් සිතේ පහළ වීම නිසා තම ගුණ නුවණ හොඳින් දියුණු කළ හැකි යි. එලෙස ම සංසාර ගමන ගැන අමුතුවෙන් කළ කිරෙන්න දෙයක් නැහැ. සංසාර ගමන සුවසේ ගමන් කර සසර දුකෙන් නිදහස් වෙන්න පුළුවන්.


ධාතු මනසිකාරය යනුවෙන් භාවනා ක්‍රමයක් ද තිබෙනවා. පඨවි, ආපෝ , තේජෝ, වායෝ නමින් ධාතු ක්‍රම සතරක් තිබෙන බව ඔබ දන්නවා. ගල් කැටයක බැලුවොත් මේ ධාතු සතරම තිබෙනවා. ගස් කොළන්, පෘථිවිය, ඉර හද තාරකා, මහා සාගරය දෙස බැලුවත් ඒ සෑම වස්තුවක ම පඨවි, ආපෝ, තේජෝ, වායෝ තියෙනවා.


අප පරිහරණය කරන විදුලි බලය බැලුවත් එහි ද පඨවි ආපෝ, තේජෝ, වායෝ, ධාතු සතර ම ක්‍රියාත්මක යි. නිර්වාණයෙහි පමණක් ඒ කිසිවක් නැහැ. එය ධාතූන්ගෙන් තොර යි.


- ජම්මික ප්‍රබෝධනී වැලිකල


 

  

අත්තරක්ඛිතසුත්තං


 අත්තරක්ඛිතසුත්තං

116

සාවත්ථිනිදානං. එකමන්තං නිසින්නො ඛො රාජා පසෙනදි කොසලො භගවන්තං එතදවොච - ‘‘ඉධ මය්හං, භන්තෙ, රහොගතස්ස පටිසල්ලීනස්ස එවං චෙතසො පරිවිතක්කො උදපාදි - ‘කෙසං නු ඛො රක්ඛිතො අත්තා, කෙසං අරක්ඛිතො අත්තා’ති? තස්ස මය්හං, භන්තෙ, එතදහොසි - ‘යෙ ඛො කෙචි කායෙන දුච්චරිතං චරන්ති, වාචාය දුච්චරිතං චරන්ති, මනසා දුච්චරිතං චරන්ති; තෙසං අරක්ඛිතො අත්තා. කිඤ්චාපි තෙ හත්ථිකායො වා රක්ඛෙය්‍ය, අස්සකායො වා රක්ඛෙය්‍ය, රථකායො වා රක්ඛෙය්‍ය, පත්තිකායො වා රක්ඛෙය්‍ය; අථ ඛො තෙසං අරක්ඛිතො අත්තා. තං කිස්ස හෙතු? බාහිරා හෙසා රක්ඛා, නෙසා රක්ඛා අජ්ඣත්තිකා; තස්මා තෙසං අරක්ඛිතො අත්තා. යෙ ච ඛො කෙචි කායෙන සුචරිතං චරන්ති, වාචාය සුචරිතං චරන්ති, මනසා සුචරිතං චරන්ති; තෙසං රක්ඛිතො අත්තා. කිඤ්චාපි තෙ නෙව හත්ථිකායො රක්ඛෙය්‍ය, න අස්සකායො රක්ඛෙය්‍ය, න රථකායො රක්ඛෙය්‍ය , න පත්තිකායො රක්ඛෙය්‍ය; අථ ඛො තෙසං රක්ඛිතො අත්තා. තං කිස්ස හෙතු? අජ්ඣත්තිකා හෙසා රක්ඛා, නෙසා රක්ඛා බාහිරා; තස්මා තෙසං රක්ඛිතො අත්තා’’’ති.

‘‘එවමෙතං, මහාරාජ, එවමෙතං, මහාරාජ! යෙ හි කෙචි, මහාරාජ, කායෙන දුච්චරිතං චරන්ති...පෙ.... තෙසං අරක්ඛිතො අත්තා. තං කිස්ස හෙතු? බාහිරා හෙසා, මහාරාජ, රක්ඛා, නෙසා රක්ඛා අජ්ඣත්තිකා; තස්මා තෙසං අරක්ඛිතො අත්තා. යෙ ච ඛො කෙචි, මහාරාජ, කායෙන සුචරිතං චරන්ති, වාචාය සුචරිතං චරන්ති, මනසා සුචරිතං චරන්ති; තෙසං රක්ඛිතො අත්තා. කිඤ්චාපි තෙ නෙව හත්ථිකායො රක්ඛෙය්‍ය, න අස්සකායො රක්ඛෙය්‍ය, න රථකායො රක්ඛෙය්‍ය, න පත්තිකායො රක්ඛෙය්‍ය; අථ ඛො තෙසං රක්ඛිතො අත්තා. තං කිස්ස හෙතු? අජ්ඣත්තිකා හෙසා, මහාරාජ, රක්ඛා, නෙසා රක්ඛා බාහිරා; තස්මා තෙසං රක්ඛිතො අත්තා’’ති. ඉදමවොච...පෙ....

‘‘කායෙන සංවරො සාධු, සාධු වාචාය සංවරො;

මනසා සංවරො සාධු, සාධු සබ්බත්ථ සංවරො;

සබ්බත්ථ සංවුතො ලජ්ජී, රක්ඛිතොති පවුච්චතී’’ති.


අත්තරක්ඛිත (රක්ඛිතන්ත) සූත්‍රය

116

මා විසින් මෙසේ අසන ලදී. එක් කලෙක භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සැවැත් නුවර සමීපයෙහිවූ අනේපිඬු සිටාණන් විසින් කරවන ලද ජේතවනාරාමයෙහි වැඩවසන සේක එකල්හි පසේනදි කොසොල් රජතෙමේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ යම් තැනකද එතැනට පැමිණියේය. පැමිණ, වැඳ එකත් පසෙක හුන්නේය.

එකත්පසෙක හුන් පසේනදි කොසොල්රජ භාග්‍යවතුන් වහන්සේට මෙය කීයේය. “ස්වාමීනි, හුදකලාව විවේකීව හුන් මට මෙබඳු විතර්‍කයක් පහළවිය. එනම්:- කවුරුන් විසින් තමා නොරක්නා ලදද, කවුරුන් විසින් තමා රක්නා ලදද?” යනුයි.

“ස්වාමීනි, ඒ මට මේ සිත විය. ‘යම්කිසි කෙනෙක් කයින් දුසිරිතෙහි හැසිරෙද්ද, වචනයෙන් දුසිරිතෙහි හැසිරෙද්ද, සිතින් දුසිරිතෙහි හැසිරෙද්ද, ඔවුන් විසින් තමා නොරක්නා ලද්දේය. සමහරවිට ඇත් සෙනග හෝ ඔවුන් රකී. අස් සෙනග හෝ ඔවුන් රකී. රිය සෙනග හෝ ඔවුන් රකී. පාබල සෙනග හෝ ඔවුන් රකී. එසේ වුවත් ඔවුන්ගේ ආත්මය (තමා) නම් නොරක්නා ලද්දේය. ඊට හේතුනම්:- මේ ආරක්‍ෂාව බාහිර එකක් බැවිනි. මේ ආරක්‍ෂාව තමන් තුල නොපවත්නක් බැවිනි. එහෙයින් ඔවුන් විසින් තමා නොරක්නා ලද්දේය. යමෙක් කයින් සුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, වචනයෙන් සුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, සිතින් සුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, ඔවුන් විසින් තමා රක්නා ලද්දේය. සමහරවිට ඇත් සෙනග හෝ ඔවුන් නොරකී. අස් සෙනග හෝ ඔවුන් නොරකී. රිය සෙනග හෝ ඔවුන් නොරකී. පාබල සෙනග හෝ ඔවුන් නොරකී. එසේ වුවත් ඔවුන්ගේ ආත්මය (තමා) රක්නා ලද්දේමය. ඊට හේතුනම්:- මේ ආරක්‍ෂාව තමන් තුල පවත්නා බැවිනි. මේ ආරක්‍ෂාව බාහිර නොවූවක් බැවිනි. එහෙයින් ඔවුන් විසින් තමා රක්නා ලද්දේමය.”

“මහරජ, ඒ එසේය. මහරජ, ඒ එසේය. මහරජ, යම්කිසිවෙක් කයින් දුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, වචනයෙන් දුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, සිතින් දුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද ඔවුන් විසින් තමා නොරක්නා ලදී. සමහරවිට ඇත් සෙනග හෝ, අස් සෙනග හෝ, රිය සෙනග හෝ, පාබල සෙනග හෝ ඔවුන් රකී. එසේ නමුදු ඔවුන් විසින් තමා නොරක්නා ලද්දේය, ඊට හේතු නම්:- මහරජ, මේ ආරක්‍ෂාව බාහිර වූවක් බැවිනි. මේ ආරක්‍ෂාව තමන් තුල නොවූවක් බැවිනි. එහෙයින් ඔවුන්ගේ ආත්මය (තමා) නොරක්නා ලද්දේය. මහරජ, යම්කිසි කෙනෙක් කයින් සුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, වචනයෙන් සුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, සිතින් සුසිරිතෙහි හැසිරෙත්ද, ඔවුන් විසින් තමා රක්නා ලදී. ඇතැම්විට ඇත් සෙනග හෝ, අස් සෙනග හෝ, රිය සෙනග හෝ පාබල සෙනග හෝ ඔවුන් නොරකී. එහෙත් ඔවුන්ගේ ආත්මය (තමා) රක්නා ලද්දේමය. ඊට හේතුනම්:- මහරජ, මේ ආරක්‍ෂාව පිටත්තර වූවක් නොවීමයි. මේ ආරක්‍ෂාව තමන් තුල වූවක් වීමයි. එහෙයින් ඔවුන් විසින් තමා රක්නා ලද්දේමය.”

“කයින් සංවරවීම හෙවත් තමන් රැකගැනීම යහපත්ය. වචනයෙන් සංවරවීම යහපත්ය. සිතින් සංවරවීම යහපත්ය. ඒ සියල්ලෙන්ම සංවරවීම යහපත්ය. ඒ හැමතන්හිම සංවරිතවූ පවට ලජ්ජා භය ඇති තැනැත්තා රැකුනේයයි කියනුලැබේ.”

පහාරාද සූත්‍රය

බුදුසමිදාණෝ පහාරාද අසුරයන් ගේ් පැමිණීම පිළිබඳ සතුට ප්‍රකාශ කරමින් පසෙක සිටි අසූරේන්ද්‍ර සම¼ග තමන් වහන්සේගේ එක් දේශනා ශෛලියක් වූ ප්‍රශ්නෝත්තර...