Wednesday, September 8, 2021

ධම්මානුපස්සනාව - බොජ්ඣංග


ධම්මානුපස්සනාව - බොජ්ඣංග විදර්ශනාවෙහි සමාධි සම්බොජ්ඣංගය:

සිත තැන්පත් නම් ලබන සුවය උතුම්
අම්බලන්ගොඩ, කහව ගල්දූව
ආරණ්‍ය සේනාසනයේ
කම්මට්ඨානාචාර්ය
ත්‍රිපිටකාචාර්ය, ත්‍රිපිටක විශාරද
කහගොල්ලේ සෝමවංශ හිමි

සමාධි සම්බොජ්ඣංගය චිත්ත සන්ථානය ප්‍රබෝධවත් කරමින්, සති, සමාධි, ඥාන දියුණු කරන විශේෂ ධර්මතාවයක්. බොජ්ඣංග ධර්ම දියුණු කර ගැනීම හැමෝටම යහපතක්. මෙලොව යහපතට , පරලොව සුගතියට , නිවන් පසක් කිරීම සඳහා අත්‍යවශ්‍ය කරන උපකාරක ධර්ම පද්ධතියක්.

සුගති මඟ, නිවන් මඟ ගමන් කරන අයට අවශ්‍ය කරන්නේ දාන, ශීල, භාවනා පින්කම් ටික යි. නිවන් සම්පත් වෙනුවෙන් විශේෂයෙන් ශීල, සමාධි, ප්‍රඥා ගුණ දියුණු කිරීම යි. මෙලොව දියුණුව සලසාගෙන, පරලොව සුගතියක සිට නිවන් පසක් කිරීම සඳහා විශේෂයෙන් මහෝපකාරී වන්නේ.

නී - වාන යන පදය එකතු කරලා, ආදේශ වලින් පැනෙව්ව විට නිබ්බාණ නම් පදයක් හැදෙයි. එනම්, නිවීම කියන එකයි. කෙලෙසුන්ගේ නිවීම යි. විශේෂයෙන් තණ්හාවන්ගේ නිවීම නිර්වාණය යි. තණ්හාව නැති කරන එක සැමටම පුළුවන් දෙයක් නොවෙයි. අමාරු කරුණක්. තණ්හාව දුරු කර ගැනීම සඳහා ශීල, සමාධි, ප්‍රඥා ගුණ අනිවාර්යෙන් දියුණු කළ යුතු යි. සතර සතිපට්ඨානය දියුණු කර ගැනීම සඳහා ශීලාදී ප්‍රතිපත්ති ද හොඳින් දියුණු කරගත් විට නිවන් මඟ පහසුවෙන් යන්නට පුළුවන්කම ලැබෙනවා.

නිර්මල ධර්මය අවබෝධ කර ගැනීමට සුවිශේෂී අවස්ථාවක්. එසේනම්, සමාධි සම්බොජ්ඣංගය යනු සිතේ තැන්පත් කමෙන් ලැබෙන උතුම් අවස්ථාවක්. උපචාර සමාධි, අර්පනා සමාධි වශයෙන් කොටස් දෙකකට බෙදෙනවා. ප්‍රථම ධ්‍යාන සමාධිය, ද්වීතීය ධ්‍යාන සමාධිය , තෘතීය ධ්‍යාන සමාධිය , චතුර්ථ ධ්‍යාන සමාධිය , පංචම ධ්‍යාන සමාධිය වශයෙන් කොටස්වලට බෙදෙනවා. එසේම අරූපාවචර සමාධිය, දක්වා යනවා. එසේම තම සිතෙහි යම් සන්සුන්කමක් ඇතිනම්, එය සමාධි නම් වෙයි. ඒකග්‍රතා චෛතසිකය ද සමාධි නම් වෙයි. සම්මා සමාධි යන මාර්ගාංගයෙන් ද ප්‍රකාශ වන්නේ සමාධි අවස්ථාවයි. සමාධි සම්බොජ්ඣංගයක් හැටියට පෙන්වන්නේ නිවන් සම්පත් අවබෝධ කර ගැනීම සඳහා අවශ්‍ය කරන සුවිශේෂී දෙයක් හැටියට යි. සමාධි සම්බොජ්ඣංගය දියුණු කර ගන්නට උපකාරක ධර්ම එකොළහක් තිබෙයි. තමන් වෙසෙන තැන, පරිභෝග කරන බඩු බාහිර ආදිය , වස්ත්‍ර ආදිය පිරිසුදුව තබා ගැනීමෙන් බාහිර වස්තු ද , නියපොතු කැපීම්, විරේක කිරීම් ආදිය අධ්‍යාත්මික වස්තූන් ද නිර්මලව තබා ගැනීමෙන් චිත්ත සමාධිය ලබන්නට පුළුවන්. ශ්‍රද්ධාව - ප්‍රඥාව දෙක ද, සමාධි - වීර්යය දෙක ද, සතියෙන් යුක්ත කොට එකට එකක් වැඩි අඩු නොවන පරිද්දෙන් සමව තබා ගැනීමෙන් සමාධි සම්බොජ්ඣංගය දියුණු කර ගන්න පුළුවන්.

තෙවන කාරණාව භාවනාවට යෝග්‍ය කසිණ නිමිති ගැනීමේ දක්ෂ බව යි. එවිට කසිණ භාවනා ආදියෙන් චිත්ත සමාධිය තහවුරු කරන්න පුළුවන්කම තිබෙනවා. ඉතා සවි ශක්තිමත් ලෙස සමාධිය තහවුරු කර ගන්න පුළුවන්. කසිණ නිමිති ආදියෙන් ගන්නා සමාධිය බොහොම දැඩි වෙයි. පඨවි කසිණ, ආපෝ කසිණ , ආදී වශයෙන් කසිණ දහයක් වෙන අතර මේ මඟින් ගන්නා සමාධිය බොහොම ඉහළ වෙයි.

හතරවැන්න සිත අනලස්ව, ලිහිල්ව ගිය කල්හි එසේ වෙනු නොදී ධම්මවිඡය සම්බොජ්ඣංගය , වීර්යය, පීති, බොජ්ඣංග උපදවා ගනිමින් සිත උත්සාහවත් කළ යුතු ය. එයින් සමාධි සම්බොජ්ඣංගය තවත් තහවුරු කර ගන්න පුළුවන්.

පස්වැන්න අධික වූ වීර්යය වැඩීමෙන් සිත කලබල ව, අවිවේක වන කල්හි පස්සද්ධි, සමාධි, උපේක්ෂා බොජ්ඣංග උපදවා ගනිමින් වීිර්යය අධිකත්වය අඩුකරගත යුතු ය. වීර්යය අධික කර ගන්නා විට සමාධිය තහවුරු කරගන්න පුළුවන්කම තිබෙන්නේ කායික වේදනා, මානසික වේදනා අඩු නිස යි.

හයවැන්න යම් අවස්ථාවක ප්‍රඥාව මඳකමකින් හෝ නිවන් සුවය නො වැටහීමෙන් හෝ භාවනාවේ සිත නොඇලේ ද එවිට ජාති, ජරා, ව්‍යාධි ආදිය සංවේග වස්තූන් නිතර නිතර සිහිපත් කර ගැනීමෙන් රත්නත්‍රයේ ගුණ මෙනෙහි කර ගැනීමෙන් සිතේ පහන් බවත්, ආලෝකවත් බවත් ඇති කරගත යුතු යි. එවිට සමාධි සම්බොජ්ඣංගය හොඳට පහළ කරගන්න, දියුණු කරගන්න පුළුවන්කම තිබෙනවා.

හත්වැන්න යම් අවස්ථාවක සිත කම්මැළිබවට හෝ කලබල බවට නොගොස් මැදහත්ව භාවනාවේ සුදුසු පරිදි යොදා ගන්න පුළුවන්නම්, එවිට සිත උනන්දු කිරීමෙන් හෝ සිතේ වේගය අඩු කිරීමෙහි හෝ යුහුසුළු නොවී මධ්‍යස්ථව වාසය කිරීමෙහි සමාධි සම්බොජ්ඣංගය තහවුරු කර ගන්න පුළුවන්.

අටවැනි කාරණාව භාවනාවේ දී සිත එකඟ කර නොගත් අසමාහිත පුද්ගලයන්ගේ ආශ්‍රයෙන් වැළකීම යි. සිතෙහි තැන්පත් කමක් නැති, විසුරුණු මනසක් ඇති පුද්ගලයන් ආශ්‍රය කිරීමෙන් වැළකිය යුතු යි. ඒ අය සමාධි සම්බොජ්ඣංගය ආදිය දියුණු කරනවාට කැමැති නැහැ. පිනට දහමට කැමැති නැහැ. එසේනම් සමාධිය තහවුරු කර ගත යුතු යි. එසේම භාවනාවේ එකඟ කරගත් සිත් ඇති උදවිය ආශ්‍රය කළ යුතු යි. භාවනා කරන, බණ අසන , සිතේ තැන්පත්කම දියුණු කරන අය ආශ්‍රය කරන විට සිත භාවනාවේ තබා ගැනීම නිසා සමාධි සම්බොජ්ඣංගය තහවුරු කරගන්න පුළුවන්කම තිබෙනවා.

දහවැන්න තමා ලැබූ ධ්‍යාන, අභිඤ්ඤා , විපස්සනා , මාර්ග ඵල , නිවන ආදිය මෙනෙහි කළ යුතු යි. එය මෙනෙහි කරන විටත් සිතේ තැන්පත්කම තහවුරු වෙයි. සමාධි සම්බොජ්ඣංගය ශක්තිමත් වෙයි.

එකොළොස්වැන්න සිත එකඟ කර ගැනීමෙන් භාවනාවේ ඇලී ගැලීමෙන් විසීම යි. සිත තැන්පත් කරගන්නා විට එලෙස කලක් වාසය කරන්න පුළුවන්කම තිබෙනවා. මෙම කරුණු පුරුදු කර ගැනීමෙන් නූපන් සමාධිය උපදවා ගන්නට පුළුවන්. උපන් සමාධිය දියුණු කරන්නට පුළුවන්. සමාධියත් මොහොතක් පාසාම ඇතිව නැති වී යයි. ඒ නිසා සමාධි සම්බොජ්ඣංගය ද අනිත්‍ය යි, දුක්ඛ යි, අනාත්ම යි යනුවෙන් මෙනෙහි කළ යුතු යි. නූපන් සමාධිය උපදිනවා, උපන් සමාධිය දියුණු වෙනවා. නැවත නැතිවී යනවා. විශාල වෙහෙසක් දරාගෙනයි සමාධි අවස්ථාවට එළඹ තිබෙන්නේ. ඒ නිසා කවුරුත් සමාධිය තහවුරු කර ගැනීම සඳහා ගුණ ධර්ම දියුණු කර ගනිමින්, චිත්ත සමාධිය දියුණු කර ගනිමින් කටයුතු කළ යුතු යි. ශීලයෙන් සමාධියට, සමාධියෙන් ප්‍රඥාවට, ප්‍රඥාවෙන් විමුක්තියට , විමුක්තියෙන් විමුක්ති ඥාන දර්ශනයට, විමුක්ති දර්ශනය යනු ප්‍රත්‍යවේක්ෂා ඥාන යි. ලබාගත්තා වූ දේ හොඳින් සිතෙන් මෙනෙහි කළ යුතු යි. සමාධිය කියන එකේ කෙටිම තේරුම සිත තැන්පත් කමයි. ඒ සිතෙහි තැන්පත්කම නැත්නම්, කිසිම දෙයක් කර කියා ගන්නට බැහැ. අධ්‍යාපනය, රැකී රක්ෂාව, දෛනික වැඩ , ගෙදර දොර වැඩ , බාහිර වැඩ කටයුතු පවා කරගන්නට බැහැ. බණ ඇසීම, භාවනා කිරීම , සියලු ශාසනික කටයුතු දියුණු කර ගැනීම සඳහා සිතේ තැන්පත්කම අත්‍යවශ්‍යම කාරණයක්. ඒ සමාධිය ධ්‍යාන ක්‍රමවලට පවා බෙදා වෙන්කර තිබෙන්නේ. ඒ නිසා කවුරුත් උත්සාහවන්තව සමාධිය තහවුරු කරගත යුතු යි.

ආනාපාන සති භාවනාව මෙනෙහි කරගෙන යාමෙන් අපට සමාධිය ලබා ගන්න පුළුවන්. එය අපහසු අය බුදුගුණ භාවනාවෙන් සමාධිය ලබා ගත හැකි අතර ඒ මඟින් ධ්‍යාන තත්ත්වයට යන්නේ නැත්තේ පින වැඩි නිසයි. කායගතාසතියෙන් කේශා ආදියෙන් එකම අරමුණ මෙනෙහි කරගෙන යාමෙන් ධ්‍යාන තත්ත්වයට යන්න පුළුවන්, සමාධිය තහවුරු වුණායින් පසුව. ‘ජීවිතය අනියත යි, මරණය නියත යි’ යනුවෙන් මරණසති භාවනාව මෙනෙහි කිරීමෙන් සමාධිය හොඳින් තහවුරු කරගන්න පුළුවන්. සමාධි සම්බොජ්ඣංගය ද හොඳින් වැඩෙයි. සිතේ තැන්පත්කම, සිතේ සමාධිය, කොයි කවුරු වුණත් අගේ කොට සැලකිය යුතු යි. එක අරමුණක් දිගට ම මෙනෙහි කරගෙන යාමෙන් සමාධිය හොඳින් තහවුරු වෙයි. සියලු සත්ත්වයෝ සුවපත් වෙත්වා! අරමුණ දිගටම මෙනෙහි කරගෙන යාමෙන් ශාන්තව මේ සමාධිය ලබන්න පුළුවන්. සමාධි සම්බොජ්ඣංගය හොඳට වැඩෙනවා. නිවන් සුවය ලබා ගැනීම සඳහා හැම ධර්මතාවයකටම මුල් කාරණය සමාධිය යි. සිතේ තැන්පත් කමයි. එවිට නුවණ පහළ කරගන්න ලෙහෙසියි. වික්ෂිප්ත නැතිව තැන්පත්ව සියලු කටයුතු දිගට කරගෙන යාමට පුළුවන්කම තිබෙනවා. එවිට සම්මා දිට්ඨි - නිවැරැදි ප්‍රඥාව හොඳට සිතේ පහළ වෙනවා. සම්මා සංකප්ප - උතුම්ම අදහස් සිතිවිලි පහළ කරගන්න පුළුවන්. සම්මා වාචා - නිවැරැදි වචන පාවිච්චි කරන්න පුළුවන්. සම්මා කම්මන්ත - නිවැරැදි වැඩ කටයුතුවල යෙදෙන්න පුළුවන්. සම්මා ආජීව - දැහැමිව ජීවත් වෙනවා, සම්මා වායාම - සිතේ සමාධිය නිසා උත්සාහය හොඳට තහවුරු කරගන්න පුළුවන්. සම්මා සති - සිතේ සමාධිය නිසා සිහිය දියුණු කරන්න පුළුවන්. එසේනම්, සම්මා සමාධිය අගනා වෙයි. සිතේ තැන්පත්කම හොඳට දියුණු කරගන්න පුළුවන්. මේ කරුණු හොඳට ඉගෙන කියාගෙන සිතේ තැන්පත්කම ලබා ගැනීමේ අභිලාෂයෙන් කටයුතු කළ යුතු යි. පොතක් කියවන විට දිගටම කියාගෙන යාමෙන් සමාධිය තහවුරු වෙයි. වික්ෂිප්ත මනසකින් පොත පත කියවන්න බැහැ. බණ , භාවනා කරන්න නොහැකිව සිතේ වික්ෂිප්තකම නිසා සිත එහෙ මෙහෙ දුව පැන ඇවිදිනවා. මේ ගැන හොඳ දැනීමක් කවුරුත් ඇතිකරගෙන තමන්ගේ ශ්‍රද්ධාදී ගුණ ටික දියුණුවට උත්සාහයෙන් වැඩ කළ යුතු යි. එවිට යන ගමන් මඟ පිරිසුදු වෙයි. ඒ ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගය දියුණුවෙන් තමන්ගේ ජීවිතය ශක්තිමත්ව ඉදිරියට ගෙන යන්න පුළුවන්කම තියෙනවා. බෝධිකාරක ධර්ම අඩු පාඩුවක් නැතිව දියුණු කරගන්න පුළුවන්. තමන්ගේ සිතේ , ගතේ දියුණුව, යහපත , අඩුවක් වෙන්නෙත් නැහැ.

සමාධි සම්බොජ්ඣංගයත් අනිත්‍ය යි, දුක්ඛ යි, අනාත්ම යි යනුවෙන් නිබඳවම මෙනෙහි කරන්නට පුරුදු පුහුණු වන්න.

- ජම්මික ප්‍රබෝධනී වැලිකල


 

Tuesday, September 7, 2021

විසාඛ සූත්‍රය

 


විසාඛ සූත්‍රය  

241

මා විසින් මෙසේ අසනලදී. එක් සමයෙක්හි භාග්‍යවතුන් වහන්සේ විසාලා මහනුවර මහා වනයෙහි කූටාගාර ශාලාවෙහි වාසය කරන සේක. එසමයෙහි වනාහි පඤ්චාලිපුත්‍ර ආයුෂ්මත් විශාඛ ස්ථවිරතෙම උපස්ථාන ශාලාවෙහිදී ගැමිනොවූ, පැහැදිළිවූ, කෙළතොළු නොවූ, අර්ථය හැඟවීමට පොහොසත්වූ, චතුරාර්‍ය්‍ය සත්‍යයෙන් යුක්තවූ, ලෞකික දේ ඇසුරු නොකළාවූ, වචනයෙන් ධර්ම කථාවෙන් භික්ෂූන්හට කරුණු දක්වයි. (ඔවුන් එහි) සමාදන් කරවයි’ තියුණු කරවයි, සතුටු කරවයි.

ඉක්බිති භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සවස් කාලයෙහි විවේක ස්ථානයෙන් නැඟීසිටියේ උපස්ථාන ශාලාව යම් තැනෙක්හිද, එතැන්හි වැඩිසේක. වැඩ, පණවනලද ආසනයෙහි වැඩහුන්සේක. වැඩහුන්නාවූ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වනාහි භික්ෂූන්ට කථාකළ සේක.

“මහණෙනි, කවරෙක් වනාහි උපස්ථාන ශාලාවෙහිදී ගැමිනොවූ, පැහැදිළිවූ, කෙළතොළු නොවූ, අර්ථය හැඟවීමට පොහොසත්වූ, චතුරාර්‍ය්‍යසත්‍යයෙන් යුක්තවූ, ලෞකික දේ ඇසුරු නොකළාවූ, වචනයෙන් ධර්මකථාවෙන් භික්ෂූන්හට කරුණු දක්වයිද, (ඔවුන් එහි) සමාදන් කරවයිද, තියුණු කරවයිද, සතුටු කරවයිද කියායි.”

“ස්වාමීනි, පඤ්චාලිපුත්‍රවූ ආයුෂ්මත් විසාඛ ස්ථවිර තෙම උපස්ථාන ශාලාවෙහිදී, ගැමි නොවූ, පැහැදිළිවූ, කෙළතොළු නොවූ, අර්ථය හැඟවීමට පොහොසත්වූ, චතුරාර්‍ය්‍ය සත්‍යයෙන් යුක්තවූ, ලෞකික දේ ඇසුරු නොකළාවූ වචනයෙන් ධර්ම කථාවෙන් භික්ෂූන්හට කරුණු දක්වයි. (ඔවුන් එහි) සමාදන් කරවයි, තියුණු කරවයි, සතුටු කරවයි” කියා කීයේය.

ඉක්බිති භාග්‍යවතුන් වහන්සේ පඤ්චාලිපුත්‍රවූ ඇවැත් විසාඛහට ඇමතූසේක. “සාධු! සාධු!! විසාඛය, විසාඛය, නුඹ වනාහි මැනවි. ගැමිනොවූ, පැහැදිළිවූ, කෙළතොළු නොවූ, අර්ථය හැඟවීමට පොහොසත්වූ, චතුරාර්‍ය්‍ය සත්‍යයෙන් යුක්තවූ, ලෞකික දේ ඇසුරු නොකළාවූ, වචනයෙන් ධර්ම කථාවෙන් භික්ෂූන්හට කරුණු දක්වහි. (ඔවුන් එහි) සමාදන් කරහි, තියුණු කරහි, සතුටු කරහියි” වදාළ සේක.

භාග්‍යවතුන් වහන්සේ මෙය දේශනා කළසේක. මෙය දේශනාකොට, ඊට අනතුරුව මේ ගාථාවන් දේශනා කළසේක.

(1) “බාලයන් හා සමග මිශ්‍රවූ, පණ්ඩිතයා කථා නොකරනතාක් නොදනිත්. අමෘත පදය දේශනා කළ කල්හිම දනිත්.”

(2) “ධර්මය කියන්නේය. පතුරුවන්නේය. ඍෂීන් ගේ ධජය (අරිහත් ධජය) ඔසවන්නේය. ඍෂීහු සුභාෂිතය ධජය (කොඩිය) කොට ඇත්තෝය. ඍෂීන්ගේ ධජය වනාහි ධර්මයයි.”

(හත්වෙනි විසාඛ සූත්‍රය නිමි.)


Thursday, September 2, 2021

ධම්මානුපස්සනාව - බොජ්ඣංග විදර්ශනාවෙහි පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය


ධම්මානුපස්සනාව - බොජ්ඣංග විදර්ශනාවෙහි පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය:

දරදඬු නැති සිත
අම්බලන්ගොඩ, කහව ගල්දූව
ආරණ්‍ය සේනාසනයේ
කම්මට්ඨානාචාර්ය
ත්‍රිපිටකාචාර්ය, ත්‍රිපිටක විශාරද
කහගොල්ලේ සෝමවංශ හිමි

සති ගණනාවක් ම සතිපට්ඨාන සූත්‍රය පිළිබඳ විස්තර ද, භාවනා කරන ක්‍රමය ද සඳහන් කළා. බොජ්ඣංග විදර්ශනාව, සෝවාන් ආදී මාර්ග ඵල හැර අනෙක් සියලුම දේ වෙනස්ව යයි. බොජ්ඣංග ද ඇතිවෙනවා, නැතිවෙනවා, නීවරණ ද ඇතිවී නැතිවී යනවා.

ස්කන්ධ ද එලෙසම යි. ආයතන ද එසේම යි. වෙනස් නොවන්නේ ලෝකෝත්තර ධර්ම පමණ යි. නව ලොවුතුරා ධර්මය සොලවන්න පුළුවන්කමක් නැහැ. ඒ නිසා ඒ ධර්ම පිළිබඳ හොඳ දැනීමකින් යුතුව සීලාදී ප්‍රතිපත්ති ද අනුගමනයෙන් ඉදිරියට යා යුතු යි. නිවන් මඟෙහි දොරටු වසා ඉදිරියට යන පින්බර ගමන අහුරන්නේ කෙලෙස් මඟින්. ප්‍රධාන වශයෙන් ලෝභ, දෝස, මෝහ යන ත්‍රිවිධ අංග අකුසල මූල නම් වෙයි. මේ මඟින් කෙලෙස් එක්දහස් පන්සියයක් ඇති වෙයි. භාවනාවේ දී සිදු වන්නේ මේ ලෝභ, දෝස , මෝහ අකුසල මූල ඉවත්කර ගැනීම යි. ලෝභ, දෝස, මෝහ සිතෙහි තබාගෙන බණ, භාවනා කරන්නට , පින්කම් කරන්නට තබා සාර්ථකව කිසිවක් කරන්නට බැහැ. නිවන් සුව පතා කරන පින්කමක දී මේ කරුණු තුන සිතෙහි තිබුණොත් නිවන් සුව ලබන්නට බැහැ. ඒ නිසා සියලු අකුසල ධර්මයෝ උත්පාදනය කරන ලෝභ, දෝස, මෝහ තිදෙනා ටිකෙන් ටික ඉවත් කළ යුතු යි. තණ්හාව, තරහව දෙදෙනා නය යි, පොළග යි වගෙ යි. මේ දෙදෙනා ඉවත් කර ගැනීම ලෙහෙසි පහසු දෙයක් නො වෙයි. එසේනම්, කවුරුත් මේ අකුසල මූල සිතෙන් ගළවා ගන්නට මහන්සි ගත යුතු යි. දන්දීමෙන් ලෝභයත්, සීලයෙන්, මෛත්‍රී භාවනාවෙන් තරහවත් දුරු කර ගන්න පුළුවන්. බණ, භාවනාවෙන්, ඉගෙනීමෙන් මෝහය දුරු කළ හැකි යි. මෙම පාපී සිතිවිලි තිදෙන ඉවත්කලොත්, තම තමාට පුළුවන්කම තිබෙනවා, නිවන් මඟ විවෘත කර ගන්න. එසේ නොවුණොත් නිවන් මඟ අහුරාගෙන වාසය කරනවා.

අද සඳහන් කරන්නේ පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය පිළිබඳව යි. භාවනා කරන්නේ කෙසේදැ’යි දැන ගැනීම යි. පස්සද්ධි යනු දරදඬු ගතිය නැති බව යි. පස්සද්ධි තම සිතෙහි පහළ කර ගත යුතු යි. එය ලබන්නට නම් තමන්ට හොඳ ශක්තියක් සිතෙහි ඇතිකර ගත යුතු යි. පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය උපදවා ගන්නට උපකාරක ධර්ම හතක් තිබෙනවා. භෝජන සප්පය – ලෝභ, දෝස, මෝහ ආදී දුරු කර ගන්න සුදුසු ආහාරයක් ලැබිය යුතු යි. කර්කෂ ආහාර ලබාගෙන එම ක්‍රම අනුගමනය කරන්නට බැහැ. මාතික මාතා යනුවෙන් උපාසිකාවක් බුද්ධ කාලයේ සිටියා. එතුමිය සිටි ප්‍රදේශයට ස්වාමීන් වහන්සේ පිරිසක් වැඩම කළා, වස්සාන කාලය ගත කරන්න. ඉතින්, ඒ ස්වාමීන් වහන්සේලාගෙන් අපටත් බණ , භාවනාවක් කියලා දුන්නොත්, යනුවෙන් ඉල්ලීමක් කළ විට භාවනාවක් කියා දුන්නා. ඒ මඟින් මාතික මාතාව අනාගාමී මාර්ග ඵල ලැබුවා. තමන්ගේ නුවණින් විමසුවා, ස්වාමීන් වහන්සේ කෙලෙස ද? කියා. ඒ උත්තමයන්ට තාම උසස් තත්ත්වයක් නැහැ. හේතුව වුණේ දාන මානවල අඩුපාඩුව යි. එතුමිය ස්වාමීන් වහන්සේලාට අවශ්‍ය සියලු පහසුකම් ලබා දුන්නා. නොබෝ දිනකින් ම ස්වාමීන් වහන්සේලා රහත් බව ලැබුවා. බුදුරජාණන් වහන්සේ ළඟට වැඩම කළ ස්වාමීන් වහන්සේලා මෙලෙස පැවසුවා. ස්වාමීනි, මාතික මාතා මව් කෙනෙක් මෙන් අපට හොඳින් උපස්ථාන කළා. ඒ නිසා අපට පහසුවෙන් මාර්ග ඵල අවස්ථාවට පත් වෙන්නට පුළුවන්කම ලැබුණා. පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය ලබා ගන්නට නම් භෝජන සප්පය තිබිය යුතු යි.

ඍතු සප්පය – අධිකතර සීතල සහ අධිකතර උෂ්ණත්වය තිබුණොත්, මේ ක්‍රමය ගෙනියන්ට බැහැ. බණ, භාවනා කටයුතුවලට මධ්‍යස්ථ ඍතුවක් තිබිය යුතු යි. සීත ඍතු , උෂ්ණ ඍතු අධික ලෙස පවතින කාල වකවානුවෙන් තොරව මධ්‍යස්ථ දේශගුණයක් පවතින කාලයක බණ, භාවනා කටයුතු පහසුවෙන් ගෙනි යන්නට පුළුවන්.

පහසු ඉරියව් ඇසුරු කිරීම – සක්මන් භාවනාවෙන්, වාඩිවී භාවනා කිරීමෙන් , එසේම සිටගෙන භාවනා කිරීමෙන් , අසනීප ආදිය නම්, නිදන ඉරියව්වෙන් භාවනා කිරීමෙන් යනුවෙන් සතර ඉරියව්වෙන් තමන්ට පහසු ඉරියව්ව තෝරාගත යුතු යි. ඉරියව් මාරු කරන්නට ද අවශ්‍යය වෙයි. මෙලෙස සිතෙහි ඇති පස්සද්ධිය දියුණු කළ හැකි යි.

කර්ම විපාකය මෙනෙහි කරමින් මධ්‍යස්ථව කටයුතු කිරීම – කුසල, අකුසල කර්මයෙන් මෙවැනි විපාක ද ලැබෙනවා යනුවෙන් මධ්‍යස්ථ විය යුතු යි. මධ්‍යස්ථ වීමෙනුත් පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය හොඳින් වැඩෙයි. කර්මය සහ කර්ම විපායකය බොහොම දරුණු වෙයි. අකුසල කර්ම විපාකයෙන් දරුණු විපාක ද, කුසල විපාකයෙන් සැපවත් විපාක ද ලබා දෙයි. එසේනම්, අකුසල කර්ම ඉවත් කර, කුසල කර්ම රැස් කරද්දී අපේ සිත තවත් දියුණු කරන්නට පුළුවන්කම තියෙනවා . කොයි දේටත් මධ්‍යස්ථ විය යුතු යි.

සිත , කය දෙකෙහි බර ගතියෙන් ගිලන්ව , අලසව සිටින පුද්ගලයන් ආශ්‍රයෙන් දුරු කිරීම. කම්මැළි පුද්ගලයන්, අලස පුද්ගලයන්, ගිලන් පුද්ගලයන්, මන්දෝත්සාහී පුද්ගලයන් ආශ්‍රයෙන් වැළකීම. පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය ඉදිරියට ගෙන යාමට ඒ පුද්ගලයන්ගේ ආශ්‍රයෙන් වැළකිය යුතු යි. ඒ උදවිය බණ භාවනා කටයුතු දියුණු කිරීමෙන් ඉදිරියට යන්නට කැමැති නැහැ. තමන් බලාපොරොත්තු වන කරුණු කාරණාවෝ ඉෂ්ඨ කර ගන්න, පුළුවන්කමකුත් නැහැ.

සිත කය දෙකෙහි සැහැල්ලු බව ඇති අනලස්ව සිටින පුද්ගලයන් ආශ්‍රය කිරීම – පිනට දහමට කැමැති, ශීල , සමාධි ප්‍රඥා ගුණ දියුණු කරන , වාසනාවන්ත ගති පැවතුම් ඇති අය ආශ්‍රය කළ යුතු යි. එවිට සිත ගත පිනවා යනවා. නිවන් මඟ පැහැදිලිව ගමන් කළ හැකි යි. සීලාදී ප්‍රතිපත්ති ටික හොඳින් අනුගමනය කරන්න පුළුවන්කම තිබෙනවා. එසේනම්, පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය තහවුරු කර ගැනීමට ආශ්‍රය කරන පුද්ගලයන් හොඳ වන්නට අවශ්‍යය යි.

සැහැල්ලු අනලස් ජීවිතයේ නියැළුණු කෙනෙක් වීම – සැහැල්ලු පැවතුම් ඇති, කම්මැළි නොවන , හැම ධර්මතාවයකම නියැළුණු කෙනෙක් විය යුතු යි. එවිට පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය සිතෙහි දියුණු කරගන්නට පුළුවන්කම තියෙනවා. හැම දෙනාටම මෙය දියුණු කරගන්නට අපහසු යි. සිත නිතරම දරදඬු ගතියෙන් සමන්විත යි. හැම දෙයක් පිළිබඳව ම සන්සිඳවා ගැනීමේ ශක්තිය හදාගත යුතු යි. එයට එක අරමුණක් දිගමට ම මෙනෙහි කළ යුතු යි. නූපන්නා වූ පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය උපන්න බවත්, උපන්නා වූ පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය දියුණු වූ බවත් හොඳට දැනගත යුතු යි. එවිට තමන්ගේ නුවණ, ධර්ම දැනුම වැඩි දියුණු කරගන්නට පුළුවන්කම තිබෙනවා. මේ කරුණු හත ඇති කර ගැනීමෙන් උපන්නේ නැති පස්සද්ධි නම් සම්බොජ්ඣංගය උපදවා ගැනීමටත් , උපන්නා වූ පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංග වැඩි දියුණු කර ගැනීමටත්, පුළුවන්කම තිබෙනවා. එසේනම්, පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය අනිත්‍ය යි, දුක්ඛ යි, අනාත්ම යි යනුවෙන් මෙනෙහි කළ යුතු යි.

පස්සද්ධිය නම්, සිතේ දරදඬු ගතිය නැතිව, අනලස්කම නැතිව උත්සාහයෙන් පවතින සංසිඳුණු බව යි. සිතේ කයේ සංසිඳුණු බව යි. මේවා හොඳින් දැන කියාගෙන සීලා දී ප්‍රතිපත්ති ද අනුගමනයෙන් තමන්ගේ නිවැරැදි ප්‍රතිපත්ති අනුගමනයෙන් ඉදිරියට යන්නට අවශ්‍යය යි. ඡන්ද ඍද්ධිපාද, චිත්ත ඍද්ධිපාද, විරිය ඍද්ධිපාද, වීමංස ඍද්ධිපාද ආදිය දියුණු කරන ධර්මතා හතරක් තියෙනවා. බණ, භාවනා කටයුතු කෙරෙහි බලපවත්වන බලවත් සිතක් තිබිය යුතු යි. නොසෙල්වන, පැහැදිලි, පිරිසුදු සිතක් අවශ්‍යය යි. එය චිත්ත ඍද්ධිපාද නම් වෙයි. භාවනාවට ඇති කැමැත්ත ඡන්ද ඍද්ධිපාද නම් වෙයි. කම්මැළි, මන්දෝත්සාහී පුද්ගලයෙකුට බණ, භාවනා කටයුතු ගෙනියන්නට බැහැ. ඒ තැනැත්තාට උත්සාහය අවශ්‍යය යි. එය විරිය ඍද්ධිපාද වෙයි. විමසා බලා කටයුතු කරන හොඳ නුවණක් තිබීම බණ, භාවනා කටයුතු වලට අවශ්‍ය වෙයි. ඇත්ත ඇති සැටියෙන් දැක ගැනීම කරා යන්නට අවශ්‍ය යි. ඒ නිසා හොඳ වීමංසාවක් අවශ්‍ය ය යි. ප්‍රඥාව වීමංස ඍද්ධිපාද නම් වෙයි.

බුදුරජාණන් වහන්සේ ද දීර්ඝ කාලයක් බණ භාවනා කටයුතු අනුගමනයෙන් පස්සද්ධිය , සංසිඳීම තමන් වහන්සේ ලබා ගත්තේ. හැම කෙනෙකුගේ ම සිත නොයෙක් අරමුණු ඔස්සේ ගමන් කරනවා. ලෝභ, දෝස, මෝහ ඔස්සේ අලෝභ, අදෝස, අමෝහ ඔස්සේ ගමන් කරනවා. ඒ සිත තමන්ගේ නුවණ හොඳට වැටහුණොත්, තේරුම් බේරුම් කරගෙන, පව් අඩුකර, පින වැඩිකළ යුතු යි. ඇතැම් ජීවිත නැති කරගන්නේ සිත හදාගන්න නොහැකිව යි. ඒ වගේම තමන්ගේ ජීවිත නොයෙක් නොයෙක් කරදර පීඩාවලට පත් වන්නේ සිත හදාගන්න නොහැකිව යි. ඒනිසා කවුරුත් පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංගය පිළිබඳ වැටහීමක් ඇතිකරගෙන, පුළුවන්තරම් සිත දියුණු කරගන්න මහන්සි ගත යුතු යි. සෑම ඉරියව්වකම භාවනාවක් මෙනෙහි කරන්නට පුරුදු පුහුණු විය යුතු යි. එවිට පස්සද්ධිය හොඳට ලැබෙයි. දරදඬු ගති ඉවත්ව, පාපී සිතිවිලි ඉවත්ව , කුසල සිතිවිලි මතුව , බෝධිපාක්ෂික ධර්ම ටික, පාරමී ධර්ම ටික හොඳින් ඉස්මතු කර ගන්න පුළුවන්කම තිබෙනවා. මේ ගැන හසල දැනුමකින් සම්මා සම්බුද්ධ ශාසනය පවතින කාලය තුළ පුළුවන්තරම් ගුණ ධර්ම ටික දියුණු කරගන්නට අධිෂ්ඨාන ප්‍රාර්ථනා තබාගෙන කටයුතු කළොත්, නිවන් මඟ වරදින්නේ නැතිව ඉදිරියට ගෙනයන්නට පුළුවන්කම තිබෙනවා. ඒ නිසා බුදු දහම පිටිවහල් කරගෙන සම්බුද්ධ ශාසනයෙන් ලබාගත යුතු සියලුම දේත් ලබාගෙන, මෙලොව ජීවිතය ශක්තිමත් කරගත යුතු යි. ශීලාදී ප්‍රතිපත්ති දියුණුවෙන් , තමන් ලබාගන්නා දහම් දැනුම බොහෝ දෙනා අතරට පත් කළ යුතු යි. තමන්ගේ සැනසුම තමා හොයා ගත යුතු යි. කරදර පීඩා යටකරගෙන පාරමී ගුණ ටික දියුණුවෙන් ඉතා ඉක්මන් භවයකදී ම චතුරාර්ය සත්‍ය අවබෝධ කරගෙන ශාන්ති ලක්ෂණ නිවන් පසක් කිරීමට පස්සද්ධි සම්බොජ්ඣංග භාවනාව ද හේතු වාසනා වේවා!

- ජම්මික ප්‍රබෝධනී වැලිකල

 

Wednesday, September 1, 2021

සත්ති සූත්‍රය


සත්ති සූත්‍රය  

227

මා විසින් මෙසේ අසන ලදී. එක් කලෙක්හි භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සැවැත්නුවර සමීපයෙහිවූ අනේපිඬු සිටාණන් විසින් කරවන ලද ජේතවනාරාමයෙහි වාසය කරණ සේක. එහිදී භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ‘මහණෙනි’යි කියා භික්ෂූන් ඇමතූහ. ‘ස්වාමීනි’යි කියා ඒ භික්ෂූහු භාග්‍යවතුන් වහන්සේට උත්තර දුන්හ. (එවිට) භාග්‍යවතුන් වහන්සේ මෙය වදාළ සේක.

“මහණෙනි, යම්සේ වනාහි තියුණු තලයකින් යුක්තවූ ආයුධයක් වේද, ඉක්බිති පුරුෂයෙක් එන්නේය. (අවුත්) ‘මම මේ ආයුධය අතින් හෝ මිටින් හෝ අගින් (අල්ලා) දෙකට නමන්නෙමි. මැදින් දෙකට නමන්නෙමි. නැවත දිග හරින්නෙමියි කියයි’ නම් මහණෙනි, ඒ කිමැයි සිතන්නහුද? ඒ පුරුෂතෙම මේ තියුණු තලයෙකින් යුක්තවූ ආයුධය අතින් හෝ මිටින් හෝ ගසා, අගින් (අල්ලා) දෙකට නැමීමට හෝ මැදින් දෙකට නැමීමට හෝ නැවත දිගහැරීමට හෝ සුදුසු (හැකි) වන්නේද?”

“ස්වාමීනි, එය නොවේමය.”

“ඊට හේතුව කවරේද?”

“ස්වාමීනි, මේ ආයුධය වනාහි තියුණු තලයකින් යුක්ත වූයේය. අතින් හෝ මිටින් හෝ ගසා අගින් (ගෙන) දෙකට නැමීමට හෝ මැදින් දෙකට නැමීමට හෝ නැවත දිගහැරීමට හෝ පහසු නොවේ. යම්තාක් (ඒ සඳහා උත්සාහ කරයිද) ඒතාක් ඒ පුරුෂතෙම වෙහෙසීමේ, විපතට පත්වීමේ කොටස්කාරයෙක් වන්නේය.”

“මහණෙනි, එසේම වනාහි යම්කිසි භික්ෂුවක් විසින් මෛත්‍රී සහගත සමාධිය වඩනලද්දේ, නැවත නැවත භාවිතා කරන ලද්දේ, යානාවක් මෙන් කරන ලද්දේ, වස්තුවක් මෙන් කරන ලද්දේ, එළඹසිටින ලද්දේ, මනාකොට පටන් ගන්නා ලද්දේ වේ. ඉදින් ඒ මහණහුගේ සිත කැලඹීමට යම් අමනුෂ්‍යයෙක් සිතන්නේ නම්, ඉක්බිති ඒ අමනුෂ්‍යයා තෙමේම වෙහෙසීමේ විපතට පත්වීමේ කොටස්කාරයෙක් වන්නේය.’

“මහණෙනි, එනිසා මෙහිදී, මෙසේ හික්මිය යුතු යි (කෙසේද?) ‘අපගේ මෛත්‍රී සහගත සමාධිය වඩන ලද්දේ, නැවත නැවත භාවිතා කරන ලද්දේ, යානාවක් මෙන් කරන ලද්දේ, වස්තුවක් මෙන් කරන ලද්දේ, එළඹසිටින ලද්දේ, මනාකොට පටන් ගන්නා ලද්දේ වන්නේය’ කියායි. මහණෙනි, තොප මෙසේ වනාහි හික්මිය යුතුයි.”

(පස්වෙනි සත්ති සූත්‍රය නිමි.



Tuesday, August 31, 2021

මිනිස් සිත

 


 මිනිස් සිත
ශ්‍රී ලංකා භික්ෂු විශ්ව විද්‍යාලයේ
බෞද්ධ හා පාලි අධ්‍යයන අංශයේ
ජ්‍යෙෂ්ඨ මහාචාර්ය
පාතේගම ඤාණිස්සර හිමි

" සර්පයන්ගේ දළෙහි පවතින විෂ අනුව කළ වර්ගීකරණය මිනිසාගේ දැමුණු හා නොදැමුණු සිත හා සමාන ය. සර්පයා දෙස බැලූවිට ඌට වැදගත් වන්නේ තම දළෙහි පවතින විෂ ය. මිනිසාට වැදගත් වන්නේ දැමුණු හෝ නොදැමුණු තම සිත ය. දළ තුළ පවතින විෂ අනුව සර්පයා වර්ගීකරණය කළ හැකි සේ ම, සිතිවිලිවලින් ග්‍රහණය කරගන්නා අරමුණු අනුව සිදුකරන ක්‍රියාව විසින් පුද්ගලයා ද, යහපත් අයහපත් බවට පත්වෙයි. "

අප ජීවත්වන සමාජයේ මිනිසුන්ට බාහිර වශයෙන් එක සමාන පෙනුමක් තිබුණ ද, ඔවුන් විවිධාකාර ය. විෂම පුද්ගලයෝ ය. රූපකාය හා ඉඳුරන් අතින් සමාන වුව ද, පුද්ගලයා සිතිවිලි අතින් වෙනස් ය.

ගැටලු, ආරවුල්, අර්බුද ජනිත වන්නේ ද සිත හා සිතිවිලි අනුව ය. එකම පංචස්ඛන්ධයක් සහිත මිනිස්සු විවිධ ලෙස සිතන බැවින් සමාජය යනු එක්තරා ආකාරයක සිතිවිලි යුද්ධයකි.සිත පංචස්ඛන්ධයේ ප්‍රධාන භුමිකාව රඟපාන බැවින් සයවෙනි ඉන්ද්‍රිය හැටියට සිත දක්වා ඇත්තේ ද අදෘශ්‍යමානව ය. බොහෝ ප්‍රධානීන් දෘශ්‍යමාන වුව ද, පංචස්ඛන්ධයේ ප්‍රධානියා අදෘශ්‍යමාන ය. එසේ වුව ද, සියල්ලෙහිම කර්තෘත්වය දරන්නේ ඔහු ය. වග වලසුන්ගෙන් පිරි වනදහනක් ලෙස සිග්මන් ප්‍රොයිඩ් ද සිත හැඳින්වූයේ ය. බෞද්ධ වර්ගීකරණය අනුව ද , සිත සමාන කොට ඇත්තේ සර්පයන්ට ය. සිත ද සර්පයා ද සමාන කොට දක්වා ඇත. සර්පයා යැයි කියූ සැනින් චකිතය ද, සැකය ද, බියකරු බව ද සිතට හැඟෙයි. බුදුරජාණන් වහන්සේ ලෝකයේ සිටින සියලුම සර්පයින් කොටස් හතරකට බෙදා දක්වා ඇත.

1. දෂ්ට කරන විට විෂ ඇති වුව ද, දිගටම පවත්නා විෂ නැති සර්පයෝ.

2. දෂ්ට කරන විට විෂ නැති වුව ද විෂ පවත්නා සර්පයෝ

3. දෂ්ට කරන විට විෂ ඇති විෂ සහිත සර්පයෝ

4. කිසිදු අවස්ථාවක විෂක් නැති විෂක් නොපවතින සර්පයෝ

මෙම වර්ගීකරණයට හසු නොවන කිසිදු සර්පයෙක් නැත. අංගුත්තර නිකායේ චතුක්ක නිපාතයේ “ආසිවිස සූත්‍රය” තුළ සර්පයන් පිළිබඳ බුදුරජාණන් වහන්සේ වදාළ සේක.

පුද්ගල ක්‍රියාකාරකම් සර්පයා ට සමාන කළ හැකිය. ඒ සිතිවිලි ක්‍රියාකාරිත්වය අනුව ය. එසේ ම, මහණෙනි, සර්පයන් සතර දෙනා මෙන් මිනිසුන් ද සිව් වර්ගීකරණයකට බෙදිය හැකි ය.(ඒව මේව ඛො භික්ඛවේ චත්තාරෝ වේ. ආසිවිසෝපම, පුද්ගලා සනෙතා සංචිජ්ජමානා ලෝකස්මිං) මෙහි බාල, මහලු, උස් මිටි, උගත් නූගත්, කුලමල, ජාතිබේද ආදී වු කිසිදු බෙදීම් ක්‍රමයක් නැත. සියලු ම අය මෙම සිවු වර්ගීකරණයෙන් එක ගොඩකට වැටෙති. ඒ අනුව තමා අයත්වන ගොඩ කුමක්දැයි සිතා විමසා බැලීම වැදගත් ය. වර්තමාන සමාජයේ ජීවත්වන බොහෝ මිනිසුන් කටයුතු කරන්නේ තමා කවුද, යන වග නිවැරැදිව හඳුනා ගන්නේ නැතිව ය. ඔබ හඳුනා ගැනීමට අවශ්‍ය අවබෝධය සඳහා සිව් ආකාර මිනිස් වර්ගීකරණය ද දැනගත යුතු ය.

1. සැම විටම කිපෙයි. ක්‍රෝධය රැඳී පවතින්නේ නැත. පළමු සර්පයන් සේ ය.

2. සැමවිටම නොකිපෙයි. ක්‍රෝධය කල් පවතියි. දෙවැනි සර්පයන් සේ ය.

3. සැමවිටම කිපෙයි. ක්‍රෝධය කල් පවතියි. තෙවැනි සර්ප වර්ගය සේ ය.

4. සැම විටම නොකිපෙයි. ක්‍රෝධය නොපවතියි. සිව්වැනි වර්ගය සේ ය.

එම වර්ගීකරණය සෑම පුද්ගලයකුටම වලංගුª ය. ධර්මය පවතින්නේ තමන් සඳහා ය. තමා කවුද? තමාගේ අඩු ලුහුඬුකම් මොනවා ද? ඒවා හදාගන්නේ කෙසේද?, යන ගැටලුවට විසඳුම් සොයා ගැනීම සඳහා ය. එම වර්ගීකරණය පිළිබඳව අවබෝධය ඇතිකර ගැනීම, වඩාත් වැදගත් වන්නේ, අන්‍යයන්ට පැහැදිලි කරදීම සඳහා නොව , ධර්මය තමා සඳහා ම පවතින බැවිනි.

වර්තමාන සමාජයේ ජීවත්වන්නවුන් ධර්ම රාමුව පරිහරණය කරන්නේ අනුන්ගේ වැරැදි සොයා බැලීම පිණිස ය. එය වැරැදි ක්‍රමයකි. ධර්මයේ මිහිර විඳගත යුත්තේ තමා ම ය. ආලෝකය ලබාගත යුත්තේ තමා ම ය. අන්‍යයන්ට කියා දීම හෝ අවබෝධ කරවීමට උත්සාහ ගැනීම හිල් වූ භාජනයක් ජලයෙන් පුරවාලීමට උත්සාහ ගැනීමක් බඳු ය.

සර්පයන්ගේ දළෙහි පවතින විෂ අනුව කළ වර්ගීකරණය මිනිසාගේ දැමුණු හා නොදැමුණු සිත හා සමාන ය. සර්පයා දෙස බැලූවිට ඌට වැදගත් වන්නේ තම දළෙහි පවතින විෂ ය. මිනිසාට වැදගත් වන්නේ දැමුණු හෝ නොදැමුණු තම සිත ය. දළ තුළ පවතින විෂ අනුව සර්පයා වර්ගීකරණය කළ හැකි සේ ම, සිතිවිලිවලින් ග්‍රහණය කරගන්නා අරමුණු අනුව සිදුකරන ක්‍රියාව විසින් පුද්ගලයා ද, යහපත් අයහපත් බවට පත්වෙයි.

මිනිසා සර්ප සිතක් තබාගෙන පන්සලෙහිත් , ආයතනයෙහිත් , නිවසෙහිත් මඟතොටහිත් සැරිසරයි. ඔවුන් දෙස බලන විට එම අභ්‍යන්තරය නොපෙනෙයි. සිත මුළාවන්නේ එම රූපස්කන්ධය දෙස බැලීමෙන් ය. ඇතැම් විට එම මුළාව ඇසුරකට පොලඹවයි. එම අල්ලාගැනීමෙන් දුක ශෝකය උරුම වෙයි. ලස්සන බව ප්‍රකාශ කරමින් අල්ලා ගනු ලබන්නේ වර්ණයන් ය. වර්ණයට අමතරව යමක් වේ නම්, ඒ මනසේ ඇති කරගන්නා වූ සංකල්පයන් ය.

- හේමමාලා රන්දුනු


ධම්මානුපස්සනාව - බොජ්ඣංග විදර්ශනාවෙහි පීති සම්බොජ්ඣංගය:


ධම්මානුපස්සනාව - බොජ්ඣංග විදර්ශනාවෙහි පීති සම්බොජ්ඣංගය:


සිතේ සතුට පුණ්‍ය කර්මයක්

අම්බලන්ගොඩ, කහව ගල්දූව

ආරණ්‍ය සේනාසනයේ

කම්මට්ඨානාචාර්ය

ත්‍රිපිටකාචාර්ය, ත්‍රිපිටක විශාරද

කහගොල්ලේ සෝමවංශ හිමි


බුදුසරණ පත්‍රයේ මාස ගණනාවක් ම සතිපට්ඨාන සූත්‍ර දේශනාවේ විස්තර සඳහන් කරනවා. එයින් කායානුපස්සනාව , වේදනානුපස්සනාව, චිත්තානුපස්සනාව ඉදිරිපත් කළා. දැන් ධම්මානුපස්සනාවෙහි කොටස් වශයෙන් ඉදිරිපත් කරන්නේ. ඒ කොටස් අතරිනුත් බොජ්ඣංග විදර්ශනාවෙහි පීති සම්බොජ්ඣංගය ගැන අද සඳහන් කරමු.


පීතිය යනු සන්තෝෂය යි. සිතේ සතුට ලබා ගැනීම අත්‍යවශ්‍ය කාරණයක්. සෑම විටකම සිතේ සතුටක් තිබුණොත් එය පුණ්‍ය කර්මයක් බවට පත් වෙනවා. ‘සියලු සත්ත්වයෝ සුවපත් වෙත්වා’ යනුවෙන් සිහි කල්පනාවෙන්, සන්තෝෂයෙන් මෙනෙහි කළොත් එය උතුම් පිනක්. තරහවෙන් සියලු සත්ත්වයෝ සුවපත් වෙත්වා යනුවෙන් මෙනෙහි කළොත් එය සුදුසු නැහැ. සිත අපිරිසුදු යි. පී‍්‍රතිය නැහැ. සෑම පින්කමක ම සිත හොඳ නම්, පිරිසුදු නම්, පීති සම්බොජ්ඣංගය යෙදෙනවා. පීති සම්බොජ්ඣංගය දියුණු කර ගැනීම සඳහා අපි උත්සාහවන්ත විය යුතු වෙමු.


මෙලොව ජීවිතය හොඳින් සකස්කරගෙන, ආගමානුකූලව ජීවිතය හදාගෙන, පිනට දහමට යොමුව, විශේෂයෙන් පංචශීලය ආරක්ෂා කරගෙන , පෝයට අටසිල් සමාදන්ව , ධර්මශ්‍රවණය කර, භාවනා කර අපේ පින වැඩි කරගත යුතු යි. ඒ සෑම අවස්ථාවකම සිත හොඳ නිසා පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳට වැඩෙනවා. පීති සම්බොජ්ඣංගය වැඩෙන කරුණු එකොළහක් තිබෙන අතර ඒ තුළින් ම සන්තෝෂය සිතෙහි පහළ වෙනවා. බෝධි අංගය නම් වූ බොජ්ඣංගය සිතෙහි දියුණු කරගන්නට සමත් වෙනවා.


පළමුවැන්න බුදු ගුණ මෙනෙහි කිරීම යි. ලොවුතුරා බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ගුණ මෙනෙහි කරද්දී අපේ සන්තානයෙහි පීති සම්බොජ්ඣංගය වැඩෙනවා. ඉතිප ිසෝ භගවා අරහං සම්මා සම්බුද්ධෝ යන ගුණ පාඨය නිතර , නිතර මෙනෙහි කළ යුතු යි. අරහං ආදී බුදු ගුණ නවය කෙටියෙන් හෝ තේරුම දැනගත යුතු යි. ඒ මඟින් බුදු ගුණ භාවනාව සම්පූර්ණ කරගත හැකි යි. බුදු ගුණ භාවනාවෙන් රහත් ඵල ලැබූ භික්ෂූන් වහන්සේලා සිටිනවා. බුදු ගුණ භාවනාවෙන් සතර අපායෙන් අත් මිදිලා සුගතියකම වාසය කරන අය සිටිනවා. ඒ නිසා කවුරුත් නිදැල්ලේ හැසිරෙන සිතට යම් අරමුණක් දිය යුතු යි. තේරුම දැන ඉතිපි සෝ පාඨය සතර ඉරියව්වෙහිම මෙනෙහි කරන්න. එසේනම් එය පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳින් වැඩෙන ක්‍රමයක්. බුද්ධ පූජා තැබීමෙන්, දණ නමා වන්දනා මාන කිරීමෙන්, බුදු ගුණ මෙනෙහි කිරීමෙන් , සෑ රදුන් වහන්සේ, බෝධීන් වහන්සේ, සර්වඥ ධාතූන් වහන්සේ දැකීමෙන් බුද්ධානුස්සති භාවනාව සම්පූර්ණ කරගන්න පුළුවන්. එයින් අපට පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳින් වැඩෙනවා.


දෙවන කාරණය ධර්මයේ ගුණ මෙනෙහි කිරීම යි. ස්වාක්ඛාතෝ භගවතො ධම්මො යන පාඨය ඉතිපිසෝ භගවා අරහං කියන්නා සේ දිගටම නොනවත්වාම පැවසිය යුතු යි. සිතෙන් මෙනෙහි කළ යුතු යි. ධර්මයේ ගුණ හයක් තිබෙනවා. ඒවා මෙනෙහි කිරීම තුළින් පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳින් වැඩෙයි. සිතේ සතුට තිබෙන තරමට ම අපේ ගුණ හොඳට දියුණු තියුණු කරගෙන ඉදිරියට යන්න පුළුවන්.


තුන්වන කාරණය සඟ ගුණ මෙනෙහි කිරීම යි. ‘සුපටිපන්නො භගවතො සාවක සංඝො’ යන ගුණ නවය නිබඳවම මෙනෙහි කිරීමෙන් ද පීති සම්බොජ්ඣංගය වැඩෙනවා. සැරියුත් , මුගලන්, ආනන්ද, කාශ්‍යප , රාහුල ආදී මහ රහතන් වහන්සේලාගේත් අද දක්වා ලෝකයේ පහළ වන සංඝයා වහන්සේගේත් ගුණවලට සඟ ගුණ යැයි කියනු ලබනවා. ඒවා නිතර මෙනෙහි කිරීමෙන් සංඝානුස්සති භාවනාව හොඳින් වැඩෙනවා. ලෝකයේ උතුම්ම ගුණ සිහි කරන ක්‍රම තුනයි තිබෙන්නේ. බුදු ගුණ, දහම් ගුණ , සඟ ගුණ පමණයි. ඒවා හොඳට දැන කියාගෙන කවුරුත් මේ අනුස්සති භාවනා ක්‍රම දියුණු කරනකොට පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳට වැඩෙනවා.


හතරවැන්න සීලානුස්සතියයි. එනම්, සීලයේ අනුසස් මෙනෙහි කිරීම යි. පන්සිල් රැකීමෙන්, අට සිල් රැකීමෙන්, දස සිල් රැකීමෙන් ලැබෙන්නා වූ පින මෙනෙහි කළ යුතු යි. සීලය ගැන මෙනෙහි කළ යුතු යි. මා පන්සිල් හොඳින් රකිනවා, අටසිල් රකිනවා, යනුවෙන් සීලයේ අනුසස් මෙනෙහි කළ යුතු යි. ශීලයේ වැදගත්කම සිතිය යුතු යි. කෙසේ හෝ සීලය ගැන මනා කොට මෙනෙහි කිරීමට තමන් සමාදන් වුණ ශීලය නිබඳව ම මෙනෙහි කළ යුතු යි.


පස්වැන්න ත්‍යාගය මෙනෙහි කිරීම යි. තමන් දානමය පින්කම් කර තිබෙනවා. ඒවා නිතර මෙනෙහි කළ යුතු යි. ත්‍යාගයේ, දානයේ අනුසස් නිතර මෙනෙහි කළ යුතු යි. ත්‍යාගවන්තයා, ශීලවන්තයා සංසාරයේ සුගතියක ම වාසය කළා. තථාගත ධර්මය අවබෝධ කළා. නිවනට පත් වුණා යනුවෙන් නිතර මෙනෙහි කරන විට උතුම් පිනක් ලැබෙනවා. පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳට දියුණු කරගන්නට පුළුවන්කම තිබෙනවා.


හයවැන්න දේවතානුස්සතිය යි. ශ්‍රද්ධාදී ඉන්ද්‍රියන් බලයෙන් දේවත්වයට පත් වුණ දෙවිවරු මෙන් තමා ද ඒ ගුණ දියුණු කරන්නට අවශ්‍ය යැ’යි සිතේ සතුටෙන් මෙනෙහි කළොත් පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳින් වැඩෙනවා. දාන , ශීල ,භාවනා, පින්කම් කර ශ්‍රද්ධා, වීර්යය, සති, සමාධි, ඥාන දියුණුවෙන් දෙවිවරු දේවත්වයට පත් වුණා මෙන් තමා ද ගුණ දියුණු කරනවා යැ’යි දෙවියන් සාක්ෂියේ තබාගෙන දේවතානුස්සතිය දියුණු කරන්නට අවශ්‍ය යි . එයිනුත් පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳින් වැඩෙනවා.


හත්වැන්න උපසමානුස්සතිය යි. කෙලෙස් සංසිඳෙන ක්‍රමය, නිවනෙහි ඇති වැදගත්කම , නිවනෙහි අනුසස් මෙනෙහි කිරීම යි. උපසම යනු සංසිඳීම යි. කෙලෙස් සංසිදීම යි. ලෝභ, දෝශ, මෝහ ආදී පව් සන්සිඳීම ගැන නිතර මෙනෙහි කළ යුතු යි. නිවන ගැන, නිවනේ අනුසස් ගැන මෙනෙහි කළ යුතු යි. එවිට පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳටම දියුණු කරගන්න පුළුවන්.


අටවැන්න රළු, සැදැහැ නැති පුද්ගලයන් ආශ්‍රයෙන් වැළකීම යි. පීති සම්බොජ්ඣංගය වැඩෙන්නට නම්, දරදඬු පුද්ගලයන්ගේ ආශ්‍රයෙන්, සද්ධාදී ගුණ නැති පුද්ගලයන්ගේ ආශ්‍රයෙන් වැළකිය යුතු යි.


නවවන කාරණය සැදැහැවත් පුද්ගලයන් ආශ්‍රය කිරීම යි. තුනුරුවන්ට සමීප වූ උදවිය ආශ්‍රය කරනවිට තමන්ගේ පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳට වැඩෙනවා. ඒ උදවියගේ ගුණ ධර්ම ඇති නිසා, තමනුත් ඒ ගුණ ධර්මයන්හි යොමු වී කටයුත කරන්නට ඕනෑ යනුවෙන් සිත් පහළ වෙනවා.


දසවැන්න රත්නත්‍රයේ ගුණ ප්‍රකාශ සූත්‍ර මෙනෙහි කිරීම යි. බුදුගුණ, දහම් ගුණ, සඟ ගුණ ඇතුළත් සූත්‍ර දේශනා, ප්‍රසාද ජනක දේශනා තිබෙනවා. මේවා හොඳින් මෙනෙහි කළ යුතු යි. ප්‍රසාද ජනක දේශනා මෙනෙහි කරද්දී සිතෙහි සතුටට පත් වෙනවා. දම්සක් සූත්‍ර දේශනාව, මහා සමය සූත්‍ර දේශනාව, රතන සූත්‍රය, මහා මංගල සූත්‍රය වැනි ප්‍රසාද ජනක සුත්‍ර දේශනාවන් මෙනෙහි කිරීම තුළින් පීති සම්බොජ්ඣංගය හොඳින් දියුණු වෙයි.


එකොළොස්වැන්න පීති සම්බොජ්ඣංගය දියුණු කර ගැනීමට ඒ පිළිබඳව ඇලී ගැලී වාසය කිරීම යි. පීති සම්බොජ්ඣංගය දියුණු කර ගැනීම සඳහා මේ කරුණු වලින් සමන්නාගතව තමන්ගේ ජීවිතයට ශක්තිය ලබා ගත යුතු යි. එලෙස දියුණු කරගත්විට පීති සම්බොජ්ඣංගය දියුණු කිරීමට ලැබෙන්නේ. එසේනම් ඒවා පහළ වන ආකාරය, පවතින ආකාරය , නැතිවන ආකාරය හොඳින් මෙනෙහි කරගත් විට කරදර, පීඩා , බාධක නැතිව ඒ ගුණ ධර්ම ටික දියුණු කරගන්නට පුළුවන්කම තිබෙනවා. මේ ගැන සිතා, කල්පනාවෙන් හැකිතාක් ගුණ ධර්ම දියුණු කරගනු ලැබුවොත්, තමන්ට බණ, භාවනා ක්‍රම ඉදිරියට ගෙන යන්න පුළුවන්කම තිබෙනවා. එසේනම්, තම චිත්ත සන්තානයෙහි පීති සම්බොජ්ඣංගය හට ගන්නා ආකාරය, නැතිවන ආකාරය එකක් පාසා ම මෙනෙහි කරගත් විට පීති සම්බොජ්ඣංග භාවනාව හොඳට වැඩෙනවා. එය එකළොස් ආකාරයකින් මෙනෙහි කරගත් විට තමන්ගේ සිතෙහි උපන්නේ නැති වීර්යය, උපන්නේ නැති පීති සම්බොජ්ඣංගය උපදවා ගන්න පුළුවන්. උපන්නා වූ පීති සම්බොජ්ඣංගය දියුණු කර ගැනීමට පුළුවන්කම තිබෙනවා. මේ ගැන හසල දැනුමක් ඇතිකරගෙන ශීල, සමාධි, ප්‍රඥා ගුණ ධර්ම දියුණු කරගන්න මහන්සි ගත යුතු යි. එවිට තම සිතේ නූපන්නා වූ පීති සම්බොජ්ඣංගය උපන් බව ද, උපන්නා වූ පීති සම්බොජ්ඣංගය දියුණු වන බව ද දැනගත යුතු යි. එලෙස පීති සම්බොජ්ඣංගය ඇතිවන, නැතිවන බැවින් අනිත්‍ය, දුක්ඛ , අනාත්ම වශයෙන් මෙනෙහි කිරීම පීති සම්බොජ්ඣංග විදර්ශනාව වෙයි.


මේ ගැන හොඳින් දැන කියාගෙන බුදු දහමෙන් ලබාගත යුතු සියලු ධර්ම සම්පත්තිය ලබාගෙන බුද්ධ ශාසනයත් රැකගෙන, පාරමී ගුණත් දියුණු කරගන්නට වාසනා සම්පත්තිය සැලසේවා!


- ජම්මික ප්‍රබෝධනී වැලිකල




ඔක්ඛා සූත්‍රය

 


ඔක්ඛා සූත්‍රය  

226

මා විසින් මෙසේ අසන ලදී. එක් සමයෙක්හි භාග්‍යවතුන් වහන්සේ සැවැත් නුවර සමීපයෙහිවූ, අනේපිඬු සිටාණන් විසින් කරවනලද, ජේතවනාරාමයෙහි වාසය කරන සේක. එහිදී භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ‘මහණෙනි’යි කියා භික්ෂූන් ඇමතූහ. ‘ස්වාමීනි’යි කියා ඒ භික්ෂූහු භාග්‍යවතුන් වහන්සේට උත්තර දුන්හ. (එවිට) භාග්‍යවතුන් වහන්සේ මෙය වදාළසේක.

“මහණෙනි, යමෙක් පෙරවරු (උදේ) කාලයෙහි (ප්‍රණීත භෝජනයන්ගෙන් පිරවූ) මහා සැළි සියයක් දන් දෙන්නේ වේද, යමෙක් මැදියම් කාලයෙහි (ප්‍රණීත භෝජනයන් ගෙන් පිරවූ) මහ සැළි සියයක් දන් දෙන්නේ වේද, යමෙක් සවස් කාලයෙහි (ප්‍රණීත භෝජනයන්ගෙන් පිරවූ) මහ සැළි සියයක් දන්දෙන්නේ වේද, යමෙක් පෙරවරු (උදේ) කාලයෙහි යටත්පිරිසෙයින් දෙනගේ තනයෙන් කිරි පීරක් දොවින පමණ කාලයකුදු ‘මෙත් සිත’ වඩන්නේ වේද, යමෙක් මැදියම් කාලයෙහි යටත්පිරිසෙයින් දෙනගෙන් කිරි පීරක් දොවින පමණ කාලයකුදු ‘මෙත්සිත’ වඩන්නේ හෝ වේද, යමෙක් සවස් කාලයෙහි යටත් පිරිසෙයින් දෙනගෙන් කිරි පීරක් දොවින පමණ කාලයකුදු ‘මෙත්සිත’ වඩන්නේ හෝ වේද, මෙය මුලින් කී දානයට වඩා මහත්ඵල ඇත්තේ වෙයි. මහණෙනි, එනිසා මෙහිදී මෙසේ හික්මිය යුතුයි. (කෙසේද?) ‘අපගේ මෛත්‍රී සහගත සමාධිය වඩන ලද්දේ, නැවත නැවත භාවිතා කරන ලද්දේ යානාවක් මෙන් කරන ලද්දේ, වස්තුවක් මෙන් කරන ලද්දේ, එළඹ සිටින ලද්දේ, මනාකොට පටන්ගන්නා ලද්දේ වන්නේය’ කියායි. මහණෙනි, තොප මෙසේ වනාහි හික්මිය යුතුයි.”

(සතරවෙනි ඔක්ඛා සූත්‍රය නිමි.)


පහාරාද සූත්‍රය

බුදුසමිදාණෝ පහාරාද අසුරයන් ගේ් පැමිණීම පිළිබඳ සතුට ප්‍රකාශ කරමින් පසෙක සිටි අසූරේන්ද්‍ර සම¼ග තමන් වහන්සේගේ එක් දේශනා ශෛලියක් වූ ප්‍රශ්නෝත්තර...