Sunday, January 24, 2021

බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 25 කොටස “බුදුරජාණන් වහන්සේගේ අනුශාසනා ප්‍රාතිහාර්යය”

  






බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 25 කොටස “බුදුරජාණන් වහන්සේගේ අනුශාසනා ප්‍රාතිහාර්යය”

Jan 23, 2021 | සිත නිවන භාවනා | 0 


බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 25 කොටස “බුදුරජාණන් වහන්සේගේ අනුශාසනා ප්‍රාතිහාර්යය”

තථාගත සම්මාසම්බුදුරජාණන් වහන්සේගේ අසීමිත ගුණස්කන්‍ධය භාවනා වශයෙන් වැඩීමට උපකාරී වනු පිණිස නව අරහාදි බුදුගුණ පිළිබඳ කරන විස්තරයේ අද දින ඉදිරිපත් කෙරෙන්නේ ‘සත්‍ථා දේවමනුස්සානං’ ගුණය පිළිබඳව වේ.




භාග්‍යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ දිට්ඨධම්මික අර්ථයෙන් ද සම්පරායික අර්ථයෙන් ද නිර්වාණ සංඛ්‍යාත පරමාර්ථයෙන් ද දෙව් මිනිසුන්ට අනුශාසනා කරන හෙයින් ශාස්තෘ (සත්‍ථා) වන සේක.




දිට්ඨධම්මික අර්ථය යනු මෙලොවින් වන අර්ථයයි. තථාගතයන් වහන්සේ ලෝක සත්ත්වයා හට මෙලොව හිත වැඩ පිණිස අනුශාසනා කරන සේක. සම්පරායික අර්ථය යනු පරලොවින් වන අර්ථයයි. පරලොව හිත වැඩ බවයි. තථාගතයන් වහන්සේ ලෝක සත්ත්වයාගේ පරලොව හිත වැඩ පිණිස ද අනුශාසනා කරන සේක. මෙසේ මෙලොව පරලොව හිත වැඩ පිණිස අනුශාසනා කරන තවත් අය සිටිති. එහෙත් නිර්වාණය පිණිස අනුශාසනා කිරීමට සමර්ථ අන් කිසිවෙකුත් නැත. තථාගතයන් වහන්සේ ලෝකසත්ත්වයාට නිර්වාණ පරමාර්ථය පිණිස අනුශාසනා කරන සේක. එහෙයින් තථාගතයන් වහන්සේ ශාස්තෘ වන සේක.




අතීතයේ රට රටවල භාණ්ඩ වෙලෙඳාමේ නියුතු වෙළෙඳ කණ්ඩායම් සිටි අතර එය ගැල් සාත්තුවක් (සත්‍ථ) ලෙස හැඳින්වේ. ඒ ගැල් සාත්තුවක නායකයෙක් සිටි අතර (සත්‍ථවාහො) ඔහුගේ නායකත්වයෙන් ගැල් හිමිවරුන් සොරුන් සිටින කාන්තාරවලින්, සැඩ මෘගයන් සිටින කාන්තාරවලින්, ජලය නොමැති නිරුදක කාන්තාරවලින් සුවසේ එතෙර වෙති. එසේ නිරුපද්‍රිතව කාන්තාරයෙන් එතෙර වීමට ගැල්සාත්තු නායකයා අනුශාසනා කරයි. බෝසතාණන් වහන්සේ අතීත ආත්මභාවයන්හි මෙසේ ගැල් කණ්ඩායම්වලට නායකත්වය දී බොහෝ දෙනා නිරුපද්‍රිතව කාන්තාරවලින් එතෙර කරවූ බව අපණ්ණක ජාතකය, වණ්ණුපථ ජාතකය ආදියෙන් හෙළි වේ. එසේ ගැල්සාත්තුකරුවෙක් ගැල්කරුවන් කාන්තාරයෙන් එතෙර කරන්නාසේ තථාගතයන් වහන්සේ ද ලෝකසත්ත්‍වයන්ට මෙලොව පරලොව හිත වැඩ පිණිස අනුශාසනා කිරීමෙන් ඔවුන් ජාති කාන්තාරයෙන් එතෙර කරන සේක. එබැවින් තථාගතයන් වහන්සේ ශාස්තෘ නම් වන සේක.




දේවමනුස්සානං යන පදයේ අර්ථය වන්නේ දෙව් මිනිසුන්ට යන්නයි. මෙහි දී භව්‍ය පුද්ගලයන්ගේ වශයෙන් දෙව් මිනිසුන්ට ශාස්තෘ යැයි කියනු ලැබේ. එහෙත් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දෙව් මිනිසුන්ට පමණක් නොව තිරිසන්ගත සත්ත්වයන්ට ද අනුශාසනා කරන හෙයින් ශාස්තෘ වන සේක. ඒ තිරිසන්ගත සත්ත්වයන් ද භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ ධර්ම ශ්‍රවණයෙන් ලබන ලද උපනිශ්‍රය සම්පත්තිය ඇතිව ත්‍රිහේතුක ආත්මභාවයන්හි උපත ලැබ දෙවන හෝ තෙවන ආත්මභාවයන්හි මාර්ගඵල ලබත්.




දිනක් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ගග්ගරා නම් පොකුණු තෙර වැඩ හිඳිමින් චම්පා නගර වාසීන්ට දහම් දෙසන සේක. එකල්හි එක්තරා මැඬියෙක් පොකුණෙන් ගොඩට විත් භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ හඬට සවන් යොමු කළේය. මේ හඬ කිසියම් යහපත් ධර්මයක් ය යන අදහසින් යුතුව ඒ භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ ස්වරයේ නිමිත්ත ගත්තේය. එසේ ස්වරයේ නිමිත්ත ගෙන පිරිස් කෙළවර සිටිනා විට එක්තරා ගොපල්ලෙක් ද එතැනට පැමිණ තමා අත තිබූ දණ්ඩට බර දී ඔබාගෙන සිටියේය. එසේ කරන විට ඒ මැඬියාගේ හිස මත දණ්ඩ තිබූ බව ඒ ගොපල්ලා නොදත්තේය. භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ හඬට සවන් යොමු කරගෙන සිටි මැඬියාගේ හිස මත තිබූ දණ්ඩට බර දී සිටීම නිසා ඌ එතැනම මරණයට පත් විය.




එහෙත් ධර්මස්වරය කෙරෙහි පැහැදුණු සිතින් යුතුව සිටි ඒ මැඬියා කලුරිය කර එකෙණෙහි ම නිදා පිබිදියාක් මෙන් තව්තිසා දෙව්ලොව fදාළොස් යොදුන් පමණ ඇති රන් විමනක උපන්නේය. එහි දිව්‍යප්සරාවන් සමූහයා විසින් පිරිවරන ලද ඒ තමන්ගේ අභිනව උත්පත්තිය පිළිබඳ විස්මයට පත් වී කුමන කර්මයකින් මෙහි උපන්නේ දැ යි සිහි කර භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ ස්වරයේ නිමිත්ත ගැනීම හැර අන් කිසිදු කුශල කර්මයක් නොදුටුවේය. එහෙයින් ඒ භාග්‍යවතුන් වහන්සේට කෘත ගුණ දැක්වීම් වශයෙන් වන්දනා කිරීමට එකෙණෙහි ම රන් විමන ද සමඟ එහි අවුත් භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ පා වැන්දේය.




භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ද ඒ කර්මය හා කර්මඵලය පිළිබඳ මහජනතාවට කරුණු පැහැදිලි කර දෙනු පිණිස ‘කවරෙක් නම් මෙසේ ඍද්ධියෙන් ද පිරිවරින් දිලෙමින් වූ අති කාන්තිමත් ඡවි වර්ණයෙන් සියලු දිශාවන් ඒකාලෝක කරමින් මාගේ පා වඳී දැ’යි විමසූ සේක.




එහි දී ඒ මණ්ඩුක දෙව්පුත් තෙමේ තමන් පෙර ආත්මභාවයේ දියෙහි හැසිරෙන මැඬියෙකු වූ බවත් අෂ්ටාංග සමන්වාගත බ්‍රහ්මස්වරයෙන් ධර්මය දේශනා කරන්නා වූ බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ස්වරයේ නිමිත්ත ගෙන සිටිය දී මියගොස් මෙසේ දිව්‍ය විමනක උපන් බවත් පවසා සිටියේ ය.




භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ඒ දෙව්පුත් හට දහම් දේශනා කළ අතර හේ දහසක් නයින් ප්‍රතිමණ්ඩිත වූ උතුම් සෝවාන් ඵලයෙහි පිහිටියේය. සුවාසූ දහසක් ප්‍රාණීන්ට ධර්මාභිසමය විය. මෙසේ ඒ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ තිරිසන් සත්ත්‍වයන්ට නමුත් ධර්මශ්‍රවණයෙන් වන උපනිශ්‍රය සම්පත්තිය දැක ඔවුනට හිත පිණිස ධර්මානුශාසනය කරන හෙයින් ශාස්තෘ නම් වන සේක.




මෙසේ තථාගතයන් වහන්සේ ලෝකසත්ත්‍වයාට ධර්මානුශාසනය කිරීම ‘අනුශාසනා ප්‍රාතිහාර්ය’ නම් වේ. ඒ ධර්මානුශාසනය කෙළවර සත්ත්‍වයෝ ලෞකික ලෝකෝත්තර සැපයන්ට නො වරදවා ම පැමිණෙන්නාහ. බුදුරජාණන් වහන්සේ ඒ සඳහා තමන් වහන්සේ වෙත පැමිණෙන අයගේ සිත් බලා අදහස් අනුව, චරිතය අනුව දහම් දෙසන සේක. මෙලොව යහපත පිණිස දහම් දෙසීමට සුදුසු අයට මෙලොව යහපත පිණිසත් පරලොව යහපත පිණිස දහම් දෙසීමට සුදුසු අයට පරලොව යහපත පිණිසත් දහම් දෙසන සේක. දෙලොව ම යහපත සලසා ගත හැකි අයට දෙලොව ම යහපත වෙනුවෙන් දහම් දෙසන සේක. තමන් වහන්සේගේ ධර්මය අවබෝධ කිරීමට තරම් නුවණ නැති අන්‍ය තීර්ථකාදීන්ට ඔවුනොවුන්ගේ ධර්මය ම ද පැහැදිලි කර දෙන බව දීඝ නිකායේ උදුම්බරික සූත්‍රාදියෙන් හෙළි වේ.




බුදුරජාණන් වහන්සේ තමන් වහන්සේ වෙත පැමිණෙන අයට ආනුපුබ්බීකථාවෙන් දහම් දේශනා කරන සේක. එනම් දානකථා, ශීලකථා, ස්වර්ගකථා, කාමයන්ගේ ආදීනවය, කාමයන්ගේ ලාමකබව, කාමයන් නිසා සත්ත්‍වයන් කිළිටි වන බව, නෛශ්ක්‍රම්‍යයේ ආනිශංසය යනාදි අනුපිළිවෙළින් දහම් දෙසන සේක. එසේ ධර්ම ශ්‍රවණය කරන පුද්ගලයාගේ සිත කෙළෙස්වලින් පිරිසිදුව නෛශ්ක්‍රම්‍යයට නැමෙන අතර චතුරාර්ය සත්‍යය අවබෝධ කරගත හැකි තත්ත්‍වයට පත් වෙයි. එසේ චතුරාර්ය සත්‍යය අවබෝධ කරගත හැකි අන්දමට සිත සකස් වූ බව දැනගන්නා තථාගතයන් වහන්සේ දුක්‍ඛය, සමුදය, නිරෝධය, මග්ගය යන චතුරාර්ය සත්‍යයෙන් ධර්ම දේශනය කරන අතර එය අවසානයේ ධර්මශ්‍රවණය කරන හේතු සම්පත් ඇති සත්ත්‍වයෝ මඟ පල නිවන් අවබෝධ කරගන්නාහ.




මෙසේ ඒ තථාගතයන් වහන්සේ ලෝක සත්ත්‍වයාට මෙලොව පරලොව අර්ථයෙන් ද නිර්වාණ පරමාර්ථයෙන් ද අනුශාසනය කරන බැවින් සත්‍ථා දේවමනුස්සානං නම් වන සේක.




දිද්දෙණිය රණගිරිලෙන ආරණ්‍යසේනාසන වාසී,


ත්‍රිපිටක විශාරද, විද්‍යාවේදී, ශාස්ත්‍රපති,


පූජ්‍ය මහව ඤාණාලෝක හිමි

Sunday, January 17, 2021

බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 24 කොටස ‘විසිතුරු ලෙස පුරුෂයන් දමනය කළ බුදුරජාණෝ’

 බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 24 කොටස ‘විසිතුරු ලෙස පුරුෂයන් දමනය කළ බුදුරජාණෝ’

Jan 15, 2021 | සිත නිවන භාවනා | 0 



බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 24 කොටස  ‘විසිතුරු ලෙස පුරුෂයන් දමනය කළ බුදුරජාණෝ’

අප සරණගිය බුදුරජාණන් වහන්සේ අනුත්තරපුරිසදම්මසාරථි නම් වන සේක. ඒ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ තමන් වහන්සේට වඩා ශීලයෙන් ද සමාධියෙන් ද ප්‍රඥාවෙන් ද විමුක්තියෙන් ද විමුක්තිඥානදර්ශන ගුණයෙන් ද උත්තරීතර වූ අන් කිසිවෙකුත් නොමැති බැවින් ‘අනුත්තර’ නම් වන බව පසුගිය ලිපියෙන් දක්වන ලදී. මෙම ලිපියෙන් බුදුරජාණන් වහන්සේගේ පුරිසදම්මසාරථි ගුණය විස්තර වේ.


ඒ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දමනය කළ යුතු පුරුෂයන් දමනය කළ බැවින් ‘පුරිසදම්මසාරථි’ නම් වන සේක. පුරිසදම්ම යන්නෙන් නොදැමුණු, දමනය කිරීමට සුදුසු වූ තිරිසන්ගත පුරුෂයෝ ද මනුෂ්‍ය පුරුෂයෝ ද අමනුෂ්‍ය පුරුෂයෝ ද අදහස් වේ. භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ඒ සියලු දෙනා දමනය කළ බැවින් පුරිසදම්මසාරථි නම් වන සේක.


භාග්‍යවතුන් වහන්සේ විසින් අපලාල නාගරාජයා, අරවාළ නාගරාජයා, නාලාගිරි හස්තිරාජයා ආදි තිරිසන්ගත සත්වයන් දමනය කරන ලදී. එසේ ම අංගුලිමාල ය, සච්චක ය, අම්බට්ඨමානවක ය, පොක්ඛරසාති ආදි බ්‍රාහ්මණවරු ය, උපාලි ගෘහපති ආදි ගෘහපතිවරු යනාදි මනුෂ්‍ය පුරුෂයෝ ද දමනය කර සරණ සිල්හි පිහිටුවන ලදී. එසේ ම ආළවක, සුචිලෝම, ඛරලෝමාදි යක්‍ෂයන් ද ශක්‍ර දේවේන්ද්‍රයා ය, බක බ්‍රහ්මයා ය ආදිකොට ඇති අමනුෂ්‍ය පුරුෂයන් ද විසිතුරු වූ විනයන උපායයන්ගෙන් දමනය කළ සේක. මෙසේ තිරිසන්ගත වූ ද මනුෂ්‍ය වූ ද අමනුෂ්‍ය වූ ද පුරුෂයන් දමනය කරන ලද බැවින් පුරිසදම්මසාරථි නම් වේ. දමනය කළ යුතු මාගමුන් ඇත ද උතුම් බව වශයෙන් පුරුෂයන් ම කියන ලදී.


දමනය කළ යුතු පුද්ගලයෝ නම් ලෝකයේ කායබල, ධනබල, ඥානබල ආදි කිසියම් බලයක් නිසාවෙන් මත් වී ගරු කළයුත්තන්ට ගරු නො කරමින් යටත් විය යුත්තන්ට යටත් නො වෙමින් අනුන්ට කරදර කරමින් ගුණවතුන්ට අවමන් කරමින් හැසිරෙන අයයි. මෙසේ කාය බලාදිය නිසාවෙන් නොදැමුණු පුද්ගලයන් කාය බල ආදියෙන් ම දමනය කිරීම ලෝකයේ සාමාන්‍යයෙන් සිදු වේ. රජවරු තම රටේ වෙසෙන සොර සතුරන් දමනය කරන්නේ මේ අයුරිනි. එහෙත් එසේ දමනය කිරීමෙන් දමනය වන තැනැත්තාට සැම විට ම යහපතක් සිදු නොවේ. ඇතැම් විට මරණයට පත් වීමට ද සිදු වේ. එසේ නැතහොත් තමන්ට යළි බලය ලැබුණු විට පෙර තත්වයට ම පත් වේ. එබැවින් කාය බල ආදිය උපයෝගී කරගෙන මැඩපවත්වමින් යම් කෙනෙක් දමනය කරයි නම් එය සැබෑ දමනය කිරීමක් නො වේ.


තථාගතයන් වහන්සේ පුරුෂයන් දමනය කරන්නේ එසේ කිසිවෙකුට අයහපතක් සිදු වන ආකාරයෙන් නොවේ. තථාගතයන් වහන්සේලා නොයෙක් විසිතුරු විනයන උපායයන්ගෙන් දැමිය යුතු පුරුෂයන් දමනය කරති. දඬු මුගුරු ගැනීමක් නොමැතිව, තමන් වහන්සේගේ කරුණා ගුණ මහිමයෙන් ම දමනය කළ යුතු පුද්ගලයන් දමනය කරන සේක.


අංගුත්තර චතුෂ්ක නිපාතයේ කේශී සූත්‍රයේ දැක්වෙන අන්දමට දිනක් කේශි නමැති අශ්වයන් දමනය කරන්නා බුදුරජාණන් වහන්සේ වෙත එළඹ සිටි අවස්ථාවක බුදුරජාණන් වහන්සේ ඔහුගෙන් අශ්වයන් දමනය කරන ආකාරය විමසා සිටියහ. එහි දී ඔහු කියා සිටියේ “ස්වාමීනි, මම මෙළෙකින් ද රළුයෙන් ද ඒ දෙකෙන් ම ද අශ්වයන් දමනය කරමි” යනුවෙනි. එසේ මෙළෙකින් හෝ රළුයෙන් හෝ ඒ දෙකෙන් ම දමනය කළ නොහැකි අශ්වයන්ට කුමක් කරන්නේ දැ යි අසා සිටි විට ඔහු පැවසුවේ එම අශ්වයන් තමන්ගේ ඇදුරු පරපුරට අවමානයක් වන බැවින් මරා දමන බවයි.


අනතුරුව කේශී විසින් අසන ලද්දේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ අනුත්තර පුරිසදම්මසාරථි වන බැවින් පුරුෂයන් දමනය කරන ආකාරය කෙසේ ද යන්නයි. එහි දී භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ද “කේශී, මම ද දමනය කළ යුතු පුරුෂයන් මෙළෙකින් ද රළුයෙන් ද ඒ දෙකෙන් ම ද හික්මවමි” යැයි වදාළ සේක.

මෙහි දී බුදුරජාණන් වහන්සේ වදාළ මෙළෙකින් හික්මවීම නම් කාය, වාක්, මනෝ සුචරිතයන්ගේ විපාක දක්වමින් එයින් සුගතියේ උපත ලබන බව දේශනා කර කාය වාක් මනෝ සුචරිතයට අනුශාසනා කිරීමයි. රළුයෙන් හික්මවීම නම් කාය වාක් මනෝ දුශ්චරිතයේ ආදීනව දේශනා කොට එයින් දුගතියේ උපත ලබන බව කියා දී ත්‍රිවිධ දුශ්චරිතයෙන් වැළකීමට අනුශාසනා කිරීමයි. මේ දෙයාකාරයෙන් ම අනුශාසනා කිරීම ද භාග්‍යවතුන් වහන්සේ විසින් කරනු ලැබේ.


මෙහි දී කේශී විසින් අසන ලද්දේ යම් හෙයකින් මේ තුන් ආකාරයෙන් ම හික්මවිය නොහැකි පුද්ගලයෙක් සිටී නම් ඒ අයට කුමක් කරන්නේ ද කියා ය. එහි දී බුදුරජාණන් වහන්සේ “කේශී, ඒ තුන් ආකාරයෙන් ම හික්මවිය නොහැකි නම්, මම ද ඔහු මරමි” යැයි පිළිතුරු දුන්හ. මෙහි දී භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වදාළේ මේ කවර හෝ අනුශාසනයකින් හික්මවාලිය නොහැකි පුද්ගලයා අවවාද නොකළ යුත්තෙක් යැයි සලකා බැහැර කරන බවයි. එය මෙම ආර්ය විනයෙහි මරණයට පත් කිරීම හා සමාන බව ද වදාළ සේක. මෙසේ තථාගතයන් වහන්සේ නොයෙක් විසිතුරු විනයන උපායයන්ගෙන් දැමිය යුතු සත්ත්වයන් දමනය කළ සේක.

මෙපමණක් නොව භාග්‍යවතුන්වහන්සේ පිරිසිදු ශීලයක පිහිටි පුද්ගලයන්ට ප්‍රථමධ්‍යානාදිය අධිගමනය කිරීමට මඟපෙන්වීමෙන්, ප්‍රථමධ්‍යානලාභීන්ට ද්විතීයධ්‍යානාදියට මඟපෙන්වීමෙන් යනාදි ලෙස මතු මත්තෙහි විශේෂ අධිගමය පිණිස අනුශාසනා කිරීමෙන් ද පුරුෂයන් දමනය කරන සේක. එසේ ම සෝතාපන්නාදි මාර්ගඵලයනට පත් වූ අයට මතු මත්තෙහි මාර්ග ඵල ප්‍රතිලාභය පිණිස පිළිවෙත් කියා දීමෙන් දමනය වූ පුද්ගලයන් ද දමනය කරන සේක.

මෙසේ තථාගතයන් වහන්සේ සර්වාකාරයෙන් ම දමනය කළ යුතු පුද්ගලයන් මෙන් ම දමනය වූ පුද්ගලයන්ට ද මතු මත්තෙහි විශේෂාධිගමය පිණිස අනුශාසනයෙන් ඒ දමනය වූ අය ද දමනය කරන හෙයින් පුරිසදම්මසාරථි නම් වන සේක.


එසේ ම මෙම අනුත්තරපුරිසදම්මසාරථි යන්න එකම වාක්‍යයක් ලෙස ගෙන ද අර්ථය දක්වනු ලැබේ. එනම් යම් සේ පුද්ගලයෙක් එක ම පළඟකින් හිඳ අෂ්ට සමාපත්තීන් ම හෝ අෂ්ටාභිභායතනයන් ම උපදවන්නේ ද එසේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ පුරුෂයන් දමනය කරන සේක. මේ බව බුදුරජාණන් වහන්සේ මජ්ක්‍ධිමනිකායේ උපරිපණ්ණාසකයේ සළායතන විභඩ්ග සූත්‍රයේ විස්තර වශයෙන් දේශනා කළ සේක. ඇතුන්, අශ්වයන් දමනය කරන පුද්ගලයන් ඒ ඇත්, අශ්වයන් ධාවනය කරන්නේ එක ම දිශාවකට වේ. එහෙත් ශාස්තෘන් වහන්සේ දමනය කරන පුද්ගලයා එක ම ඉරියව්වෙන් අෂ්ට දිශාවන්ට ම ද පෙර නොගිය නිරෝධ සමාපත්තිය, නිර්වාණය දෙසට ද මෙහෙයවන සේක. එහෙයින් තථාගතයන් වහන්සේ අනුත්තරපුරිසදම්මසාරථි නම් වන සේක.


මෙසේ ඒ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දමනය කළ යුතු පුරුෂයන් නොයෙක් විසිතුරු විනයන උපායයන්ගෙන් දමනය කළ බැවින් ‘අනුත්තරපුරිසදම්මසාරථි’ නම් වන සේක.


දිද්දෙණිය රණගිරිලෙන ආරණ්‍යසේනාසන වාසී,

ත්‍රිපිටක විශාරද, විද්‍යාවේදී, ශාස්ත්‍රපති,

පූජ්‍ය මහව ඤාණාලෝක හිමි

1.51 Godhika Theragatha

Na Uyane Ariyadhamma Thero

 


පහාරාද සූත්‍රය

බුදුසමිදාණෝ පහාරාද අසුරයන් ගේ් පැමිණීම පිළිබඳ සතුට ප්‍රකාශ කරමින් පසෙක සිටි අසූරේන්ද්‍ර සම¼ග තමන් වහන්සේගේ එක් දේශනා ශෛලියක් වූ ප්‍රශ්නෝත්තර...