Thursday, November 12, 2020
Wednesday, November 11, 2020
බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 14 කොටස
බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 14 කොටස
Nov 9, 2020 | සිත නිවන භාවනා | 0
44. බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 14 කොටස
බුදුරජාණන් වහන්සේ හඳුනාගත යුත්තේ බාහිර ප්රතිරූපයෙන් නොව ගුණ වශයෙනි. නිවන් මාර්ගයේ ගමන් කරන පුද්ගලයා කුමන භාවනාවක් සිදු කළේ නමුදු පළමුව ශ්රද්ධාව දියුණු වීම පිණිස තථාගතයන් වහන්සේගේ ගුණ නිසි පරිදි හඳුනාගෙන කෙටි වේලාවක් හෝ බුදුගුණ වඩන්නේ නම් භාවනාවට මහෝපකාරී වේ. කෙටියෙන් බුදුගුණ භාවනාව සිදු කර අනතුරුව විස්තර වශයෙන් බුද්ධානුස්මෘති භාවනාව පුරුදු පුහුණු කිරීම පිණිස නව අරහාදි බුදුගුණයන් පිළිබඳ කෙටි විස්තරයක් මෙසේ ඉදිරිපත් කරනු ලැබේ.
විජ්ජාචරණසම්පන්න ගුණය – ඉතිරිය
පසළොස් චරණධර්මයන් අතරින් පළමු චරණධර්ම එකොළොස පිළිබඳව පසුගිය ලිපිවලින් පැහැදිලි කර දෙන ලදී. සෙසු චරණධර්ම සතර වන්නේ ප්රථමධ්යානය, ද්විතීයධ්යානය, තෘතීයධ්යානය සහ චතුර්ථධ්යානය යන ධ්යාන සමාපත්තීන් සතර වේ. රූපාවචරධ්යාන සතර සහ අරූපාවචරසමාපත්ති සතර යන අෂ්ටසමාපත්තීහු ම චරණධර්මයන්ට අයත් වේ. එහෙත් මෙහි ප්රථමධ්යානාදි සතර පමණක් දක්වා ඇත්තේ අරූපාවචරධ්යාන ද චතුර්ථධ්යානයට ම අයත් වන බැවිනි.
අනඳ මාහිමියන් වහන්සේ සේඛ සූත්රයේ දී මෙම චරණ ධර්ම සතර දේශනා කරන ලද්දේ ‘චතුන්නං ඣානානං ආභිචෙතසිකානං දිට්ඨධම්මසුඛවිහාරානං නිකාමලාභී හොති අකිච්ඡලාභී අකසිරලාභී’ යනුවෙනි. එනම් ‘කාමාවචර සිත ඉක්මවා සිටි ශ්රේෂ්ඨ චිත්තය ඇසුරු කළා වූ මේ ජීවිතයේ ම සමවදින සමවදින ක්ෂණයෙහි සුව ප්රතිලාභයට හේතු වූ ප්රථමධ්යානාදි සතරක් වූ ධ්යාන සමාපත්තීන් කැමති පරිදි ලබනුයේ, නිදුකින් ලබනුයේ, විපුලව ලබනුයේ වෙයි’ යන්නයි.
ඇතැම් යෝගාවචරයෙක් ප්රගුණ බව නිසාවෙන් කැමති කැමති ක්ෂණයේ සමාධියට සමවැදීමට සමත් වෙයි. එහෙත් සමාධියට ප්රතිපාක්ෂික ධර්මයන් විෂ්කම්භනය කිරීමේ දී වෙහෙසට පත් වෙයි. ඒ නිසා ම තමන් නො කැමැත්තෙන් නමුදු වහා සමාධියෙන් නැගී සිටීම සිදු වේ. කාලයක් පිරිසිඳ ඒ කාලය අවසන් වන තෙක් සමාපත්තියට සමවැදී සිටීමට නොහැකි වෙයි. මොහුගේ සමාධියට සමවැදීම ‘කිච්ඡලාභී, කසිරලාභී’ වේ. එහෙත් තවත් යෝගාවචරයෙක් කැමති කැමති ක්ෂණයේ සමාධියට සමවැදීමට සමත් වන අතර නො වෙහෙසී ම ප්රතිපාක්ෂික ධර්මයන් විෂ්කම්භනය කරයි. ඒ නිසා ම කැමති කාලයක් පිරිසිඳ සමාපත්තියට සමවැදී සිටීමට සමත් වෙයි. කැමති කාලයක් අවසානයේ නැඟී සිටීමට සමත් වෙයි. මේ තෙමේ ‘අකිච්ඡලාභී, අකසිරලාභී’ නම් වේ.
ප්රථමධ්යානය
‘විවිච්චෙව කාමෙහි විවිච්ච අකුසලෙහි ධම්මෙහි, සවිතක්කං සවිචාරං විවෙකජං පීතිසුඛං පඨමං ඣානං උපසම්පජ්ජ විහරති’ යනුවෙන් ප්රථමධ්යානය විස්තර වේ. එනම් කාමයන්ගෙන් හා අකුසල ධර්මන්ගෙන් වෙන් වූ විතර්ක සහිත, විචාර සහිත, විවේකයෙන් හටගත් ප්රීතිය හා සුඛයෙන් යුත් ප්රථමධ්යානයට සමවැදී වාසය කරමි යන අර්ථයි. යම් භික්ෂුවක් කාමයන්ගෙන් වෙන්ව, කම්සැප අතහැර කාය විවේකය සම්පාදනය කරගෙන ආනාපානසති, කසිණ ආදි කිසියම් අරමුණක් ගෙන ක්ලේශකාමයන්ගෙන් ද වෙන්ව චිත්ත විවේකය ද සම්පාදනය කරගැනීමෙන් භාවනා වඩා විතර්ක, විචාර, ප්රීති, සුඛ, ඒකාග්රතා යනුවෙන් අංග පසකින් සමන්වාගත ප්රථමධ්යානය උපදවාගනී. ඒ ප්රථමධ්යාන සමාපත්තිය කැමති කැමති අවස්ථාවක සමවැදිය හැකි අන්දමින් නිදුකින් ලබනුයේ, විපුලව ලබනුයේ චරණ ධර්මයක් වේ.
ද්විතීයධ්යානය
ප්රමධ්යානය උපදවන ලද තැනැත්තා ඒ ප්රථමධ්යාන සමාධිය නමැති චිත්ත විවේකය පදනම් කරගෙන විතර්ක, විචාර අංගයන් සන්සිඳුවා ඒ චිත්තවිවේකයෙන් හටගත් ප්රීති, සුඛ, ඒකාග්රතා යන අංගයන්ගෙන් සමන්වාගත ද්විතීයධ්යානය උපදවාගනී. ඒ ද්විතීයධ්යාන සමාපත්තිය ද කැමති කැමති අවස්ථාවක සමවැදිය හැකි අන්දමින් නිදුකින් ලබනුයේ, විපුලව ලබනුයේ චරණ ධර්මයක් වේ.
තෘතීයධ්යානය
සංසිඳුණු විතර්ක විචාර ඇති යෝගාවචරයා ද්විතීයධ්යානයේ ඇති ප්රීතිය ද සමතික්රමණය කරමින් තත්රමධ්යස්ථතාවය නමැති ධ්යාන උපේක්ෂාවෙන් යුතුව වාසය කරමින් සුඛ, ඒකාග්රතා අංගවලින් සමන්වාගත තෘතීයධ්යානය උපදවාගනී. ඒ තෘතීයධ්යාන සමාපත්තිය ද කැමති කැමති අවස්ථාවක සමවැදිය හැකි අන්දමින් නිදුකින් ලබනුයේ, විපුලව ලබනුයේ චරණ ධර්මයක් වේ.
චතුර්ථධ්යානය
කායික සුඛ-දුක්ඛයන් ප්රහාණය කරමින් චෙතසික සෝමනස්ස-දෝමනස්සයන් ද ප්රහාණය කරමින් උපේක්ෂා වේදනාවෙන් සමන්වාගත වූ උපේක්ෂාවෙන් ජනිත ස්මෘති නමැති පාරිශුද්ධියෙන් යුතු චතුර්ථධ්යානය උපදවාගනී. ඒ චතුර්ථධ්යාන සමාපත්තිය ද කැමති කැමති අවස්ථාවක සමවැදිය හැකි අන්දමින් නිදුකින් ලබනුයේ, විපුලව ලබනුයේ චරණ ධර්මයක් වේ.
මෙසේ රූපාවචර ධ්යාන චතුෂ්කය ම උපදවාගන්නා යොගියා කසිණ අරමුණක් පදනම් කරගෙන අරූපධ්යාන සතරක් උපදවයි. පඨවි කසිණාදියකින් චතුර්ථධ්යානයට සමවැදී ඉන් නැඟී සිට කසිණ නිමිත්ත සමස්ථ අවකාශය පුරා පතුරුවනු ලැබේ. අනතුරුව ඒ පතුරවනලද කසිණ නිමිත්ත උගුළුවා ඒ කසිණය උගුළුවන ලද ආකාශය අනන්ත බව ‘අනන්තො ආකාසො’ යනුවෙන් මෙනෙහි කරමින් ආකාසානඤ්චායතනය උපදවනු ලැබේ. අනතුරුව ඒ අනන්ත ආකාශය අරමුණු කළ සිතේ අනන්ත බව ‘විඥානං අනන්තං’ යනුවෙන් මෙනෙහි කර විඤ්ඤාණඤ්චායතනය උපදවනු ලැබේ. ඉන් අනතුරුව පූර්වයේ පැවති ආකාසානඤ්චායතන සිත නැති වීම පිළිබඳව ‘නත්ථි කිඤ්චි’ යනුවෙන් මෙනෙහි කරමින් ආකිඤ්චඤ්ඤායතනය උපදවනු ලැබේ. අවසානයට ඒ ආකිඤ්චඤ්ඤායතන සිතේ ශාන්ත භාවය ‘සන්තමෙතං පණීතමෙතං’ යනුවෙන් මෙනෙහි කරමින් නෙවසඤ්ඤානාසඤ්ඤායතනය උපදවනු ලැබේ. මෙසේ උපදවනු ලබන අරූප සමාපත්ති සතර ම කැමති කැමති අවස්ථාවක සමවැදිය හැකි අන්දමින් නිදුකින් ලබනුයේ, විපුලව ලබනුයේ චරණ ධර්මයක් වේ.
මේ ප්රථමධ්යානාදි චරණධර්මයන් බුදුරජාණන් වහන්සේට පමණක් ඇති ගුණයන් නොවේ. එහෙත් තථාගතයන් වහන්සේගේ සමාධි ශක්තියට සම කළ හැකි සමාධියක් අන් කිසිවකුටත් නැත. සෙසු සියලුදෙනා අභිබවා ගිය සුපිරිසිදු සමාධියක් තථාගතයන් වහන්සේට ඇත. තථාගතයන් වහන්සේට තරම් ප්රගුණ බවකින් අන් කිසිවෙකුටත් ප්රථමධ්යානාදියට සමවැදිය නොහැකි වේ. එබැවින් ඒ තථාගතයන් වහන්සේ සෙසු පුද්ගලයන් අභිබවන සුවිසද බවකින් ‘චතුන්නං ඣානානං ආභිචෙතසිකානං දිට්ඨධම්මසුඛවිහාරානං නිකාමලාභී හොති අකිච්ඡලාභී අකසිරලාභී’ යනුවෙන් සඳහන් කරන ලද සතර ධ්යාන නමැති චරණ ධර්මයන්ගෙන් සමන්වාගත වන සේක.
මෙසේ ඒ භාග්යවතුන් වහන්සේ ප්රථමධ්යානාදි සතර චරණධර්මයන්ගෙන් සමන්වාගත බැවින් ‘විජ්ජාචරණසම්පන්න නම් වන සේක’ යැයි ‘විජ්ජාචරණසම්පන්න’ ගුණය වැඩිය යුතු වේ.
ත්රිවිද්යා, අෂ්ටවිද්යාසම්පත්තියෙන් තථාගතයන් වහන්සේගේ සර්වඥත්වය සපිරෙන්නේය. එසේ ම පසළොසක් වූ චරණධර්මසම්පත්තියෙන් මහාකාරුණිකත්වය සපිරෙන්නේය. උන්වහන්සේ සර්වඥතාඥානයෙන් සත්ත්වයන්ගේ අර්ථානර්ථයන් දැන වදාරා මහාකරුණාවෙන් අනර්ථයන් දුරු කොට සත්ත්වයන් අර්ථයෙහි ම යොදවන සේක. තථාගතයන් වහන්සේ විජ්ජාචරණසම්පන්න බැවින් උන්වහන්සේගේ ශ්රාවකයෝ ද සුපටිපන්න වන්නෝය.
මෙසේ ඒ භාග්යවතුන් වහන්සේ ත්රිවිද්යා, අෂ්ටවිද්යා, පසළොස් චරණධර්මයන්ගෙන් සමන්වාගත වන බැවින් ‘විජ්ජාචරණසම්පන්න නම් වන සේක’ යැයි ‘විජ්ජාචරණසම්පන්න’ ගුණය වැඩිය යුතු වේ.
මතු සම්බන්ධයි.
දිද්දෙණිය රණගිරිලෙන ආරණ්යසේනාසන වාසී,
ත්රිපිටක විශාරද, විද්යාවේදී, ශාස්ත්රපති,
පූජ්ය මහව ඤාණාලෝක හිමි
Tuesday, November 10, 2020
බුද්ධානුස්සති භාවනාව
බුද්ධානුස්සති භාවනාව – 13 කොටස
Nov 6, 2020 | සිත නිවන භාවනා | 0
බුදුරජාණන් වහන්සේ හඳුනාගත යුත්තේ බාහිර ප්රතිරූපයෙන් නොව ගුණ වශයෙනි. නිවන් මාර්ගයේ ගමන් කරන පුද්ගලයා කුමන භාවනාවක් සිදු කළේ නමුදු පළමුව ශ්රද්ධාව දියුණු වීම අත්යවශ්ය වේ. තථාගතයන් වහන්සේගේ ගුණ නිසි පරිදි හඳුනාගෙන කෙටි වේලාවක් හෝ බුදුගුණ වඩන්නේ නම් ශ්රද්ධාදි ගුණ දියුණු කරගැනීමට එය උපකාරයක් වේ. කෙටියෙන් බුදුගුණ භාවනාව සිදු කර අනතුරුව විස්තර වශයෙන් බුද්ධානුස්මෘති භාවනාව පුරුදු පුහුණු කිරීම පිණිස නව අරහාදි බුදුගුණයන් පිළිබඳ කෙටි විස්තරයක් මෙසේ ඉදිරිපත් කරනු ලැබේ.
විජ්ජාචරණ සම්පන්න ගුණය – ඉතිරිය
පසළොස් චරණ ධර්මයන් අතරින් ශීල සම්පන්න භාවය, ඉන්ද්රිය සංවරය, භෝජනයේ මාත්රඥතාවය හා ජාගරියානුයෝගය පිළිබඳව පසුගිය ලිපිවලින් පැහැදිලි කර දෙන ලදී.
සේඛ සූත්රයේ දී ආනන්ද මාහිමියන් වහන්සේ විසින් ශ්රද්ධාව, හිරිය, ඔත්තප්පය, බහුශ්රැතභාවය, වීර්යය, ස්මෘතිය, ප්රඥාව යන මේ ධර්මයන් හඳුන්වා දී ඇත්තේ සප්ත සද්ධර්මයන් වශයෙනි (සත්තහි සද්ධම්මෙහි සමන්නාගතො). අංගුත්තර සත්තක නිපාතයේ බුදුරජාණන් වහන්සේ විසිනු දු මෙම ධර්ම සත සප්ත සද්ධර්මයන් ලෙස හඳුන්වා ඇත. මෙම ශ්රද්ධාදි ධර්ම සත ද චරණධර්ම සතකි.
5. ශ්රද්ධාව
බුදුරජාණන් වහන්සේ අරහං ආදි ගුණයන්ගෙන් සමන්වාගත බව, ධර්මරත්නය ස්වාක්ඛාතාදි බව, සංඝරත්නය සුපටිපන්නාදි බව වශයෙන් ඇති ඇදහීම ශ්රද්ධාවයි. නිර්වාණ මාර්ගයේ හික්මීම පිණිස ශ්රද්ධාව නමැති ධර්මතාවය තිබිය යුතු ම වේ. තථාගතයන් වහන්සේ සර්වඥය යනාදි වශයෙන් ඇදහීමක් නොමැතිව උන්වහන්සේ විසින් දේශනා කරන ලද නිර්වාණ මාර්ගයේ හික්මීමක් ලැබිය නොහැකි වේ.
සුමඩ්ගලවිලාසිනී දීඝනිකායාර්ථකථාවේ දැක්වෙන අන්දමට ශ්රද්ධාව ආගමනසද්ධා, අධිගමසද්ධා, ඔකප්පනසද්ධා, පසාදසද්ධා යනුවෙන් සතරාකාර වේ. බුද්ධත්වයට පත්වන බෝසතාණන් වහන්සේලාගේ ශ්රද්ධාව අභිනීහාරයේ පටන් ම පැමිණි හෙයින් ආගමන ශ්රද්ධාව නම් වේ. ආර්ය ශ්රාවකයන්ගේ ශ්රද්ධාව ප්රතිවේධයෙන් අධිගත කරන ලද බැවින් අධිගම ශ්රද්ධාව නම් වේ. බුදුරජාණන් වහන්සේ ය, ධර්මරත්නය ය, සංඝරත්නය යැයි කී කල්හි නොසැලෙන බවින් විශ්වාස කිරීම ඔකප්පන ශ්රද්ධාව නම් වේ. බුදුරජාණන් වහන්සේ ය, ධර්මරත්නය ය, සංඝරත්නය යැයි කී කල්හි ඇති වන ප්රසාදුත්පත්තිය පසාද ශ්රද්ධාව නම් වේ.
ආර්යයන් වහන්සේලාගේ ශ්රද්ධාව මාර්ග ප්රතිලාභයෙන් ප්රත්යක්ෂ බැවින් ප්රත්යක්ෂ ශ්රද්ධාව නම් වේ. එය කිසිදු ලෙසකින් පහත වැටීමක් නොමැතිව පවතින බැවින් මතු මාර්ගඵලයන්ට පමුණුවාලයි. එහෙත් පෘථග්ජනයන්ගේ ශ්රද්ධාව එසේ නොවේ. බෝසතාණන් වහන්සේලාගේ ශ්රද්ධාව අභිනීහාරයේ පටන් අචලව පැමිණේ. එබැවින් තථාගතයන් වහන්සේ සෙසු පුද්ගලයන් අභිබවා සාරාසංඛෙය්ය කල්ප ලක්ෂයකට අධික කාලයක් පුරාවට පුරුදු කරන ලද ශ්රද්ධාව නමැති චරණ ධර්මයෙන් සමන්වාගත වන සේක.
6. හිරිය
කාය දුශචරිත, වචී දුශ්චරිත, මනෝ දුශ්චරිත යන ලාමක අකුශල ධර්මයන් පිළිකුල් කරන ස්වභාවය හිරි නම් වේ. නිර්වාණාවබෝධය පිණිස හික්මෙන පුද්ගලයා පව පිළිකුල් කරන ස්වභාවයෙන් යුතු විය යුතුය. බෝසතාණන් වහන්සේ සංසාරයේ නොයෙක් ආකාරයෙන් පව පිළිකුල් කර බෝ මැඩ දී බුද්ධත්වයට පත් වූ සේක. තථාගතයන් වහන්සේට මෙන් පාපය ගැන පිළිකුලක් අන් කිසිවෙකුට නැත. එබැවින් තථාගතයන් වහන්සේ මෙම හිරි නමැති චරණ ධර්මයෙන් සමන්වාගත වන සේක.
7. ඔත්තප්පය
පවට බිය වන ස්වභාවය ඔත්තප්පය නම් වේ. එනම් කාය දුශ්චරිත, වචී දුශ්චරිත, මනෝ දුශ්චරිතවලට බිය වීමයි. පව් කම් කිරීමෙන් මතු අත් විය හැකි අනිටු විපාක දැක එයට බියෙන් පවින් වැළකීමයි. බෝසතාණන් වහන්සේ අනේක සංසාරයන්හි පවට බිය වීම නමැති ඔත්තප්ප ගුණය පුරුදු පුහුණු කර බෝ මැඩ දී සර්වඥතාඥානයට පත් වූ සේක. තථාගතයන් වහන්සේට මෙන් පාපය ගැන බියක් අන් කිසිවෙකුට නැත. එබැවින් තථාගතයන් වහන්සේ ඔත්තප්ප නමැති චරණ ධර්මයෙන් සමන්වාගත වන සේක.
8. බහුශ්රැතභාවය
බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් දේශිත මුල, මැද, අග යහපත් වූ අර්ථව්යඤ්ජන සම්පන්න ධර්මය බොහෝ සෙයින් අසනලද බව, දරාගන්නාලද බව, වචනයෙන් පුරුදු කරනලද බව, මනසින් විමසා බලනලද බව, තමාගේ දැක්මෙන් ප්රතිවේධ කරනලද බව යන ආකාරයෙන් තේරුම් ගෙන පුරුදු පුහුණ කරන ලද්දේ බහුශ්රැත නම් වේ. බෝසතාණන් වහන්සේ නොයෙක් ලෙස දීර්ඝ සංසාරයේ මෙම ධර්මය ඉගෙනගෙන පුරුදු පුහුණු කරන ලද්දේ බෝ මැඩ දී තමන් වහන්සේ විසින් ම අවබෝධ කරන ලද්දේය. ධර්මස්වාමී වූ තථාගතයන් වහන්සේගේ ධර්මඥානය ගැන අමුතුවෙන් කිවයුත්තක් නැත. එහෙයින් මෙම බහුශ්රැතභාවය නමැති චරණ ධර්මයෙන් සමන්වාගත වන සේක.
9. වීර්යය
අකුශල ධර්මයන් ප්රහාණය කිරීමෙහි, කුශල ධර්මයන් ඉපදවීමෙහි නොපසුබස්නා බව, ඉදිරියට යන බව වීර්යය නම් වේ. බෝසතාණන් වහන්සේ අභිනීහාරයේ පටන් සසරේ බුද්ධත්වය වෙනුවෙන් නොපසුබස්නා වීර්යයෙන් යුතුව වීර්යය පාරමිතාවක් ලෙස සම්පාදනය කළ සේක. බුද්ධත්වයෙන් පසු අකුශලය ප්රහාණයට, කුශලය ඉපදවීමට උත්සාහයක් නැති නමුදු ලෝක සත්වයාගේ යහපත පිණිස සැම කල්හි උත්සාහවත් වන සේක. එබැවින් තථාගතයන් වහන්සේ මෙම වීර්යය නමැති චරණ ධර්මයෙන් සමන්වාගත වන සේක.
10. ස්මෘතිය
අකුශල පක්ෂයෙහි සිත පවතින්නට නොදී කුශලය මතු කර දෙන්නා වූ, බොහෝ කල් ගත වූ කරන කියන ලද කටයුතු පවා සිතට නඟා දෙන්නා වූ ප්රඥා සම්ප්රයුක්ත ස්මෘතිය චරණ ධර්මයක් වේ. තථාගතයන් වහන්සේ සෙසු සියලු දෙනා අභිබවා ගිය ස්මෘතියකින් යුක්ත වන බැවින් මෙම ස්මෘතිය නමැති චරණ ධර්මයෙන් යුතු වන සේක.
11. ප්රඥාව
මෙහි අදහස් කරන ලද ප්රඥාව යනු තදඩ්ග වශයෙන් කෙලෙස් ප්රහාණය කරන විදර්ශනා ප්රඥාව ද සමුච්ඡේද වශයෙන් කෙලෙස් ප්රහාණය කරන මාර්ග ප්රඥාව ද වේ. සංස්කාර ධර්මයන්ගේ ඉපදීම් බිඳීම් දෙක දැකීමට සමත් වන්නා වූ විශ්කම්භන වශයෙන් ද සමුච්ඡේද වශයෙන් ද කෙලෙසුන් දුරින් ම දුරු කිරීමට සමර්ථ වූ සුපරිශුද්ධ වූ විදර්ශනා ප්රඥාව සහ මාර්ග ප්රඥාවයි. තථාගතයන් වහන්සේගේ ප්රඥාව පිළිබඳව අමුතුවෙන් කිව යුත්තක් නැත. ලෝකයේ අන් සෑම පුද්ගලයෙක් ම අභිබවනය කරන අසමසම ප්රඥාවකින් තථාගතයන් වහන්සේ සමන්වාගත වන සේක. එබැවින් උන්වහන්සේ ප්රඥාව නමැති චරණ ධර්මයෙන් යුක්ත වන සේක.
මෙසේ ඒ භාග්යවතුන් වහන්සේ ශ්රද්ධාව, හිරිය, ඔත්තප්පය, බහුශ්රැතභාවය, වීර්යය, ස්මෘතිය, ප්රඥාව යන සප්ත සද්ධර්මයන්ගෙන් සමන්වාගත බැවින් ‘විජ්ජාචරණ සම්පන්න නම් වන සේක’ යැයි ‘විජ්ජාචරණ සම්පන්න’ ගුණය වැඩිය යුතු වේ.
මතු සම්බන්ධයි.
දිද්දෙණිය රණගිරිලෙන ආරණ්යසේනාසන වාසී,
ත්රිපිටක විශාරද, විද්යාවේදී, ශාස්ත්රපති,
පූජ්ය මහව ඤාණාලෝක හිමි
පහාරාද සූත්රය
බුදුසමිදාණෝ පහාරාද අසුරයන් ගේ් පැමිණීම පිළිබඳ සතුට ප්රකාශ කරමින් පසෙක සිටි අසූරේන්ද්ර සම¼ග තමන් වහන්සේගේ එක් දේශනා ශෛලියක් වූ ප්රශ්නෝත්තර...
-
බදුල්ල, බණ්ඩාරවෙල පාර ශ්රී ගෞතම සමාධි බුද්ධ මන්දීරයේ දර්ශනපති බඩල්කුඹුරේ ධම්මසිද්ධි හිමි ලොව්තුරා තථාගත අමාමෑණි බුදුරජාණන් වහන්සේගේ පළම...
-
බත්තරමුල්ල සිරි සුදස්සනාරාම සදහම් සෙනසුනෙහි ප්රධාන අනුශාසක ආචාර්ය මිරිස්සේ ධම්මික හිමි භාග්යවතුන් වහන්සේ දේශනා කළ උතුම් ශ්රී සද්ධර්මය පරම...
-
ඛුද්දක නිකායෙහි උදාන පාලිය: මුචලින්ද නා රජුගේ බුද්ධ උපස්ථානය මහමෙව්නා භාවනා අසපු සංචිතයේ නිර්මාතෘ සහ අනුශාසක කිරිබත්ගොඩ ඤාණානන්ද...